Klimmen zwaar? 5 aandachtspunten!

door Rogier op 27 april om 11:12

Klimmen is zwaar. Iedereen die wel eens een helling van betekenis is opgereden weet het. Waar je op het vlakke gewoon vooruit knalt, daar doet elke trap pijn als de weg eenmaal omhoog voert. Maar dat maakt klimmen ook zo leuk en uitdagend. Voor de een is klimmen zwaarder dan voor de ander. Een paar punten waardoor klimmen erg zwaar wordt...

1. Tekort aan kracht
We weten allemaal dat een goede cadans van belang is, maar we moeten niet vergeten dat in deze vloeiende en snelle trapsnelheid ook kracht gezet moet worden. Als je merkt dat je wel snel je benen kunt draaien maar niet in staat bent om te versnellen en terugvalt qua snelheid als het eventjes iets steiler wordt dan zit het waarschijnlijk goed met je cadans maar mis je wat aan kracht. Dit aandachtspunt is er een die erg makkelijk is aan te pakken voor laaglanders: op kracht trainen. Rij in je trainingsritten regelmatig met een tandje meer dan wat je natuurlijk zou doen. Train op dus kracht (zie ook hier). 

2. Gewicht versus vermogen
Gewicht versus vermogen, een veel voorkomend gespreksonderwerp bij fietsers. Want bij het klimmen is vooral je gewicht van groot belang. Als je een enorm wattage neer kan zetten maar je bent ook 'zwaar' dan kan het zijn dat zo'n 'dunne spriet' met veel minder vermogen zo langs je heen knalt. Hoe kom je er achter dat je veel vermogen hebt maar 'te' zwaar bent? Je knalt bijvoorbeeld eenvoudige percentages zo op, maar vanaf 6% val je stil. Je gaat snel omhoog een lage cadans, maar als je trapsnelheid omhoog moet val je stil. Als je merkt dat langere klimmen je de das om doen, als je enorm terug valt na 3-4 minuten klimmen bijvoorbeeld. En tot slot als je merkt dat je het moeilijk hebt in elke klim, maar na de klim op het vlakke heel eenvoudig terug komt. Als je deze 'symptomen' herkent kan het slim zijn eens naar je gewicht te kijken. Want het is voor veel wielrenners makkelijker om wat gewicht kwijt te raken dan veel aan vermogen te winnen. Om een idee te geven, 10 kilo overgewicht kost 15 % meer kracht op een klim. Wil je afvallen doe dit dan wel gezond (hier snel meer over).

3. Geen ritme
Dit is een probleem voor veel laaglanders die in de bergen komen rijden. Vaak bezitten wielrenners die weinig klimmen over een fantastische 'dieselmotor'. Lange stukken fietsen is geen enkel probleem, zeker, om in auto termen te blijven, met lage-toertallen. Maar als we een klim op moeten rijden dan moet er terug geschakeld worden, de motor moet meer kracht leveren en vaak voor een langere periode. Het lukt niet om het hogere en zwaardere ritme in de bergen vol te houden.  Als je snel last hebt van vol lopende benen, als je buiten adem raakt terwijl je niet het idee hebt veel kracht te zetten, het je niet lukt om op een lekker tempo door te blijven rijden, als je het idee hebt slecht te kunnen volgen en de klim een lijdensweg is... Dan mis je het ritme om lekker colletjes en kuitenbijters op te knallen. Hier iets aan doen? Lees dan deze en deze tips.

4. Materiaal
Tsja, het excuus materiaal, is een zwak excuus. Maar zorg voor goed bergmateriaal. Het liefst een lichte fiets. Maar nog veel belangrijker een goed bergverzet. Als je het idee hebt continu kransjes te missen dan moet je echt aan een andere casette. Zwalk je de berg op? Een ander verzet! Het heeft geen zin om een lange en zware klim met een dubbel te rijden met een kleine cassette er achterop. Kies voor een echt bergverzet. En laat je fiets regelmatig nakijken, hou je fiets schoon dan weet je zeker dat de 'problemen' tijdens de klim niet uit het materiaal komen. 

5. Altijd pijn
De beroemde Franse wielrenner Hinault heeft ooit gezegd dat klimmen altijd heel veel pijn doet. Dat klopt, want hoe sterker je wordt hoe harder je zult rijden en dan zal het nog altijd evenveel pijn doen. Dus klimmen is zwaar en doet pijn, de klim zal na veel training alleen maar sneller gaan. Voor sommige wielrenners helpt het, zeker in toertochten, om te bedenken dat als het pijn doet het bij andere wielrenners nog veel meer pijn zal doen. Dit alles om te zeggen dat het pijn leiden er gewoon keihard bijhoort. Maar dat maken de verhalen bij een welverdiend biertje alleen maar mooier, toch?


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Frans op 10 december 2017 om 08:33

Waar nooit over gesproken wordt is dat de geometrie van de fiets wijzigt door het feit van de helling. Bij renners met zware benen is het onevenwicht van de benen groter dan bij renners met lichte benen,zij kunnen zijniger met hun energie omspringen dan renners met zware benen. Ook is het zo dat bijna geen enkele renner biomechanisch de juiste zadelhoogte heeft Groetjes, Frans