7 Tips voor het goed uitrijden van een toertocht

door Rogier op 26 maart om 14:29

Toertochten zijn populair. Denk aan de Marmotte of bijvoorbeeld de Amstel Gold Race. Dit zijn flinke tochten die je niet zomaar uitrijdt als je niet getraind hebt. Fit zijn is van groot belang om deze tochten lekker en gezond uit te rijden. Maar dat is niet alles. Een goede tactiek is ook belangrijk; als een jonge hond weg knallen is contraproductief net als lang op kop rijden. Zeven tips voor het soepel uitrijden van mooie toertochten.

Train van tevoren
Als je alleen maar rondjes van één uur rijdt zul je niet snel klaar zijn voor de lange afstanden. Zelfs als je deze rondjes met een hoog gemiddelde rijdt. Wie lange afstanden en mooie toertochten wil rijden doet er goed aan om veel lange trainingen op een matige snelheid af te werken. Dit kun je doen met strakke trainingsschema's of op gevoel. Iedere fietser heeft zo zijn eigen voorkeur. Maar het is belangrijk om veel uren op het zadel te maken. Lange ritten van meerdere uren waar je lekker rustig fietst geven je lichaam een enorme basis om lange tochten goed uit te rijden. Met af en toe een uurtje knallen kom je er niet.

Rijd die heuvels niet te hard op
In de meeste toertochten in Nederland en België zitten mooie heuvels. Leuke klimmetjes voor de punchers. Klimmetjes die je in de training keihard opknalt, misschien zelfs wel op jacht naar een mooi record. Maar vergeet dat in lange toertochten maar. Als je dat tijdens een toertocht doet dan wordt het rennen en stilstaan, daar ga je aan kapot. Echt waar. Dus rijd de beklimmingen rustig op. Bewaar de energie voor de laatste klim en vlam die op. Daarmee zul je meer tijdwinst maken. Een toertocht is geen intervalrace.

Eet veel en vaak
Eet veel en vaak, een lange toertocht kost je extreem veel energie. Eet ook hartige producten, alleen maar gesuikerde en zoetigheid gaat je lichaam tegenstaan en is op een gegeven moment veel te eenzijdig. Eet, eet en eet. Eet voordat je honger hebt, en blijf eten. Hetzelfde geldt voor drinken. Zorg dat je genoeg drinkt. Een goede sportdrank (niet te zoet!) zorgt voor extra mineralen en calorieën. Drink genoeg. En sla alsjeblieft de 'Foerageposten' niet over. Eet hier en vul je zakken weer bij, ook hier geldt niet alleen maar suiker.

Neem altijd een regenjack mee
Zelfs als 's ochtends vroeg de zon schijnt, of als je het altijd warm hebt, neem altijd een regenjack mee, zeker in de bergen. Als je moe bent heb je het sneller koud, in het hooggebergte is het sowieso koud en afdalingen zonder regen- of windjack kunnen voor ernstige en gevaarlijke onderkoeling zorgen. Ook kun je bij lange toertochten (zeker in de bergen) niet inschatten wat het weer 100 kilometer verderop is. En, ook kun je lang niet altijd inschatten hoe het weer na 4 of 5 uur zal zijn. Dus altijd een regenjack mee! 

Ga niet te snel van start
Een tip die altijd en voor iedereen geldt: ga niet te snel van start. Jezelf kapot rijden in het eerste deel van de klim heeft geen enkele zin, zo'n te snelle start bekoop je altijd. Om een voorbeeld te nemen aan de Marmotte. Er zijn veel wielrenners die worden ingehaald op de laatste klim, de Alpe d'Huez, of die zelfs de laatste klim niet halen terwijl de langzamere starters dan regelmatig nog kunnen versnellen. Winst boek je aan het einde van een toertocht en zelden aan het begin. Dus start rustig.

Nooit (lang) op kop rijden
Bij het Rabobank team werd de wedstrijd tactiek 'eerst andersman bordje leegeten' meegegeven. Een toertocht is geen wedstrijd, maar om energie te sparen zit je beter achter iemand dan voor iemand. Natuurlijk is het in kleine groepjes niet 'fair' om niet op kop te rijden, maar doe dit zo min mogelijk en zo eerlijk mogelijk. Uren op kop 'stoempen' zal je moeten bekopen. Hoe minder op kop rijden hoe beter.

Haak niet bij elk groepje aan dat langs rijdt
Op de vlakke stukken is het verstandig om in een goede groep te rijden. Maar verkijk je niet op de snelheid van sommige groepjes. Haak dus niet bij elk groepje aan dat je inhaalt. Te hard rijdende groepen zijn funest voor jezelf, als je jezelf in het wiel van een ander opblaast blijft er weinig kracht voor de klim erna over. Dus wees ook hier verstandig. Vaak merk je in iemands wiel pas te laat dat je iets te hard aan het trappen bent. Wees dus terughoudend om telkens met snellere groepjes mee te willen rijden. 


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Femke op 11 april 2014 om 22:33

Superleuk én handig artikel! Grappige controlevraag ;)