Steek, waar komt het door en wat kun je doen?

door Rogier op 03 mei om 09:24

Steek in je zij komt veel voor bij hardlopers. Wielrenners klagen er minder over. Toch komt het ook bij fietsers voor. Het is vervelend, het doet pijn, grote kans dat je er langzamer door gaat fietsen.

Wat is het? Wat  is er tegen te doen.

"Het waarom" is niet precies bekend
Volgens verschillende bronnen heeft ongeveer 32% van alle wedstrijdwielrenners soms last van steek in de zij. ‘Steek’ komt meer voor bij sporten met schokken (hardlopen) dan bij sporten waar het bovenlichaam minder beweegt. Wetenschappers zijn er nog niet over uit waardoor steek ontstaat. 
Een van de ideeën is een zuurstoftekort rond het middenrif. Ook (en gedeeltelijk samenhangend met het zuurstof probleem) is een verkeerde timing van eten. Daarnaast kan een te hoge spanning op je middenrif (volle maag, organen die door sport tegen middenrif aanduwen) ook een reden zijn voor steek.
Bij wielrenners is dit laatste ook zeer goed mogelijk door de verplicht gebogen houding boven de fiets. Bij fietsers lijkt steek ook vaker voor te komen als de fiets (en vooral het stuur) niet de goede maat is.


Preventie van steek
Het feit, dat we de oorzaak niet precies kennen, maakt gelukkig weinig uit om steek tegen te gaan. Er zijn een aantal effectieve manieren om steek te voorkomen of te doen afnemen:

  • Vermijd hypertonische (gesuikerde) dranken
  • Eet niet teveel vlak voor een tocht, eet goed verteerbare maaltijden (niet teveel vet)
  • Zorg voor een goede core-stability. Train dus ook regelmatig je buik en je rugspieren.
  • Adem diep in plaats van oppervlakkig

Als je eenmaal steek hebt:

  • Als je steek hebt verlaag je ritme en snelheid adem goed en diep
  • Adem uit terwijl je tegelijkertijd wat druk zet op de kant waar je steek hebt. Normaal wordt de pijn minder.
  • Geef je lichaam de ruimte, gaat wat rechter-op zitten

Mocht je ondanks bovenstaande tips regelmatig last van steek hebben, kan het verstandig zijn om naar je houding en de maat van je fiets en breedte van je stuur te kijken.


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Arjando op 25 juni 2019 om 13:55

Bij mij precies andersom. Wanneer ik diep door mijn mond inadem verdwijnen de steken. Vooral bij hardlopen trouwens. Ik kreeg ook een tip van iemand anders. Vermijdt melk en yoghurt producten vlak voor je gaat rijden. Fiets je na het avondeten, laat je toetje staan tot na je rit.

Wim op 03 mei 2019 om 16:24

Wat bij mij altijd heel goed werkt is alleen door de neus ademen bij steken in de zij. De steken komen ook alleen als ik teveel door mijn mond heb geademd.