Start wielerseizoen: check je reserve-materiaal

door Rogier op 10 april om 14:29

Het fietsseizoen is voor velen weer begonnen. Tijd om even te checken of al je reserve materiaal nog in je zadeltasje zit. Je zal niet de eerste zijn die bij de eerste rit was vergeten dat je afgelopen herfst was vergeten je bandenlichters terug te stoppen in je zadeltasje. Sowieso is het goed om even stil te staan het reserve materiaal wat je in je tasje hebt zitten. Om te zorgen dat jij zo goed als altijd thuis kunt komen.

Bandenlichters
Er is geen andere manier om banden veilig en goed van je velg te krijgen als je geen bandenlichters mee hebt. Twee zijn voldoende. Drie maakt het werk makkelijker. Kies voor goede bandenlichters die krachtig genoeg zijn om goede banden ook van je velg af te krijgen. Kost slechts een enkele euro meer, en je zult niet voor verrassingen komen te staan.

Pompje
Natuurlijk heb je een goed pompje mee. Check ook even of het pompje nog werkt, en bekijk of de (vaak rubber) aansluiting naar je fietsband niet is uitgedroogd. Af en toe thuis checken of je je band echt wel op spanning krijgt met je reserve pompje is aan te raden. Want om 60 kilometer terug naar huis te fietsen met maar 4 of 5 bar in je banden is geen pretje. Ook hier geldt, bezuinig niet!

Binnenbandje
Natuurlijk heb je een extra binnenbandje mee. Zo kun je als je lek rijdt meteen je bandjes vervangen. Als je heel vaak lange tochten alleen maakt kun je erover denken om zelfs twee reservebandje mee te pakken. Rij je vaker in een groep dan is een bandje voldoende!

 

Kettingpons + link

Kettingen breken niet vaak. Maar als ze breken sta je stil. Daarom is een kleine ketting pons en een reserve-schakel link een absolute must have in je zadeltasje. Zo kan een groot probleem in enkele minuten netjes worden opgelost. Bedenk wel dat moderne 10-11 speed cassettes andere kettingponsjes nodig hebben dan oude bredere kettingen. Dus zorg dat je een werkende ketting pons hebt.

Telefoon
Ga nooit op stap zonder je telefoon. Zo kun je altijd contact zoeken als er iets mis is gegaan of als je een ongeluk hebt gehad. Vroeger (heel vroeger) vond je her en der nog wel eens openbare telefoons maar die zijn er niet meer. Dus je bent echt op een eigen telefoon aangewezen als je hulp moet bellen. Bedenk dat 112 in alle Europesche landen als noodnummer werkt en soms ook lukt als je met jouw aanbieder geen bereik hebt.

Contant geld

Een briefje van 20  € of 50  € in je zadeltasje is nooit een overbodige luxe. Het kan je helpen tegen de man met de hamer, een treinreis terug betalen als je echt grote problemen hebt en ga zo maar door. Geld mee is altijd aan te raden, zeker bij langere ritten en helemaal in het buitenland!

Naamplaatje met adres en telefoongegevens
Verder heb ik in mijn zadeltasje een geplastificeerd naamkaartje, met mijn naam, mijn belangrijkste medische gegevens (bloedgroep, allergieën) en wie er bij ongevallen gewaarschuwd moet worden. In geval van een ongeluk weten de hulpdiensten tenminste wie ik ben. Mocht je in het buitenland rijden maak dit plaatje dan in verschillende talen, en noteer dan ook je accommodatie in het buitenland.

Wat ben ik vergeten op deze lijst? Wat hebben jullie allemaal aan reserve en noodmateriaal in je zadeltasje of shirtje zitten tijdens een (lange) rit?


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Alfred op 13 april 2018 om 18:23

Hard maar buigzaam stukje plastic (grootte van creditcard). Mocht je een scheur in je buitenband rijden dan kun je (met je nieuwe binnenband) wel doorrijden.