Waar te trainen voor de Alpen?

door Rogier op 08 juni om 14:59

Je kunt nergens zo goed trainen om in de Alpen te fietsen als in de Alpen zelf. Maar als je in Nederland of België woont dan is het onmogelijk om elk weekend in de Alpen te rijden. Maar gelukkig zijn er bij ons in de buurt ook wel wat beklimmingen die een prima idee geven hoe je ervoor staat als klimgeit.

Wat is er anders in de Alpen
Je zou kunnen zeggen omhoog is omhoog. Maar iedereen die wel eens in de Alpen heeft gereden weet dat het een heel ander verhaal is om kilometers lang omhoog te rijden dan een klimmetje van een paar honderd meter te doen. Een paar honderd meter kun je nog op kracht en macht opfietsen, iets waar veel Hollanders en Belgen erg goed in zijn. Het is zo snel afgelopen dat het opgebouwde zuur en de zuurstofschuld je niet parten gaat spelen. Mocht je met de zelfde snelheid aan een Alpencol beginnen dan ben je waarschijnlijk al knock-out voordat je bij de tweede haarspeldbocht bent. 

Reminder
Als je voor het eerst richting de Alpen gaat is het van belang om rustig aan een klim te beginnen, een ritme te vinden welke je urenlang kunt volhouden en probeer met een hoge cadans te rijden. Een cadans is persoonlijk, maar een cadans van 80 is een mooi streven voor velen als een minimale waarde. Hoger, zo rond de 90 of 100 is nog mooier. Dit om je hart en longen het werk te laten doen en je spieren te ontzien. Dus al ga je een van de onderstaande beklimmingen op rijden als test voor de Alpen, probeer dat dan ook te doen met deze gegevens in je achterhoofd. Een goed ritme en een hoge cadans! Succes!

Rondom Baraque Michel
Rondom Baraque Michel (het hoogste punt van België) liggen een aantal lange beklimmingen met makkelijke percentages. Ideaal om op inhoud te trainen. Zoals bijvoorbeeld Tros Marets Bijna 10 kilometer aan stijgend asfalt. En dat in België! Met een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 3% makkelijk te onderschatten. Een goede test op uithoudingsvermogen. Daarnaast is de drukke weg van Baraque Michel Nord misschien vervelend, maar de klim is wel een goede test, zeker met de steile start. En wil je rustiger fietsen pak dan de Baraque Michel Est. Allemaal niet echt steil, niet zo steil als in de Alpen, maar wel lekker lang.

Tussen Spa en La Gleize
Tussen Spa en La Gleize ligt de Rosier, die vanaf meerdere kanten is te beklimmen. De beklimmingen zijn redelijk lang, maar hebben toch enkele steilere stukken. Ideaal om te trainen. De 'makkelijkere' zuidkant is lekker lang, Verwacht hier dus geen klimgeweld, maar een geleidelijke lange beklimming. Maar een betere training qua gemiddelde stijgingspercentage is de Le Rosier Nord, dit is een van de beste beklimmingen in de Ardennen om jezelf te testen voor de Alpen. Maar vergeet zeker de Est niet, deze kant lijkt qua steilte het meeste op de Alpen. 

De moeilijkste beklimming van de Ardennen
Als je bij de Haussire kijkt zie je bij de gelijkwaardige beklimmingen alleen maar Franse vlaggetjes staan. Dat is een goed teken als je wilt trainen voor de Alpen. De Haussire is de moeilijkste beklimming van de Benelux! Met ruim 400 klimpunten laat hij andere beklimmingen ver achter zich. Deze bij veel wielrenners onbekende moordmachine zorgt er met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,2% over een 3.9 kilometer voor dat je benen goed vol zuur zullen lopen. Een onbekend monster van formaat. 

L'Ancienne Barrière
En dan nog een laatste geheimtip: de Ancienne Barrière. Deze klim is met gemiddeld 5% over bijna 5 kilometer een echte lange loper. Een kaarsrechte weg waar geen einde aan lijkt te komen. Te lang en te steil om vol op te knallen. Net zoals in de Alpen...

Wat zijn jullie favoriete trainingsritjes om te trainen voor de Alpen? 


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Thijs op 22 april 2018 om 08:16

Op de virtuele wereld van ZWIFT kan je heel goed trainen met bijvoorbeeld de Alpe du swift en de Epic KOM.

Bas Niesen op 27 maart 2018 om 16:30

Cote de la Veqcuee. Pak de route vanuit Remouchamps naar La Gleize. In het gehucht Targnon (bij het oude stationnetje) begint de weg langzaam te stijgen. aan percentages van 3,5 tot 5 % gaat het gezapig omhoog tot Stoumont (pakweg 3/3,5 km). Dan ben je pas halverwege. In Stoumont sla je linksaf richting Spa/La Reid. Neem een paar flinke ademteugen want de percentages schieten naar echte alpen/Mont Ventoux waarden. Je tikt daar even de 10% aan. na iets minder dan een kilometer rijd je het dorp uit en wordt de weg wat vlakker en aan 5 a 6% stijg je de komende 2 km door een heerlijk bos naar de top. Een totaal van ruim 6,5 km aan klimgeweld die je het typische klimmersgevoel geven. Alleen de ijle lucht op hoogte ontbreekt. De afdaling naar Winamplanche is trouwens een kadootje want over de brede weg haal je met gemak hoge snelheden. In de Triptique Ardennais haalde we daar de 100 km/h. Let beneden in Winamplanche wel op. Daar zitten versmallingen en snelheidsremmende maatregelen. Net na Winamplanche kun je dan je herstelvermogen testen op de La Maquisard....

Chris op 04 maart 2017 om 02:29

Mariawald (klim naar de abdij) vanuit Heimbach in de Eiffel is een aanrader. Aantal kilometers lekker de dijbenen op spanning en genieten van de wegen en het uitzicht.

gordo op 01 november 2016 om 16:01

Eifel en Harz in Duitsland zijn ook perfect om te trainen. Jammer dat de beklimmingen in Duitsland niet op deze site terug zijn te vinden.

Kaspar op 29 juli 2016 om 18:42

Ardennen is erg leuk fietsen, vind ik. Het klimmen kun je daar wat oefenen maar de Alpen is toch echt anders. Als je nog nooit geklommen hebt kun je het in de Ardennen eens proeven. De Alpen vind ik ook echt leuk om te fietsen. Als het je eerst keer is zou ik zeggen gewoon proberen, iedereen met een goed uithoudingsvermogen komt zeker een col op. Belangrijkste is om niet naar anderen te kijken maar eigen tempo te rijden. Natuurlijk kun je eens proberen met anderen mee te rijden op een col, maar het risico is dat je na een tijdje "geparkeerd" komt te staan.

Franck op 21 juni 2016 om 16:00

Rond La Roche-en-Ardenne zijn er talrijke mogelijkheden. De verschillende varianten van Haussire natuurlijk, maar ook onbekende hellingen zoals Dochamps en Hives zijn lang en stijl genoeg om me (soms) te doen denken aan de cols en cols van de Dauphiné, mijn geboortestreek. Maar ik probeer uiteraard er zo dijwijls mogelijk naar toe terug te keren. Training in situatie: niets beters! :-)

Steven op 18 juni 2016 om 08:29

Gisteren heb ik een training rond de Rosier (Spa) gedaan op basis van wat hier boven staat en de kaart van de ardennen (ook op deze site). Ondanks het weer was het een prachtige rit. Als ardennen leek zou het nooit gelukt zijn zonder een site als deze! Daarom super veel dank. Wat cadans betreft probeer ik tussen de 80 en de 90 te klimmen. Soms gaat dat wat lager. Op gemakkelijkere stukken tussen 90 en 105 omdat ik de indruk heb dat ik dan beter recuperer. Ik denk dat dit voor amateurs zeer persoonlijk is.

Wim op 09 juni 2016 om 21:30

Met een hogere cadans de berg op zorgt ook voor een hogere hartslag. Ik kreeg het advies om juist onder de 90 (hooguit zo'n 80) te blijven zodat je uit de 'rode zone' blijft qua intensiteit. Beetje verwarrend allemaal.