Hoe te blijven trainen op je hometrainer

door Rogier op 13 januari om 10:06

Het is guur en koud buiten, of het regent. Kortom de winter is niet ideaal om te trainen voor die mooie Alpencols en belgische kuitenbijters. Maar toch wil je trainen. Dan is het fietsen op een hometrainer of spinfiets een uitkomst. Maar dit moet je wel doen en volhouden, en trainen op zo'n hometrainer is nogal saai. Vaak gaat het niet verder dan goede voornemens. Een paar tips om deze trainingen leuk te houden en de motivatie hoog!

1. Makkelijk bereikbaar
Zorg ervoor dat je fiets en je tacx, rolband of spinfiets makkelijk te pakken en makkelijk bereikbaar is. Als je eerst een half uur moet zoeken en spullen bij elkaar moet rapen dan vergaat de motivatie je wel erg snel. Probeer, als je huisgenoten dit geen probleem vinden, ook te trainen op een prettige plaats. In een donkere schuur, op een gloeiend hete zolder; een saaie rommelkamer: plekken waar je het niet vol gaat houden. Ik zet mijn fiets in de huiskamer, maar ik heb makkelijk praten de fiets van mijn vrouw staat ernaast. Dus zij vindt het geen enkel probleem.

2. Afleiding
Als je niet al te speciale trainingen afwerkt op je Tacx, maar gewoon wilt uitfietsen, je benen wilt lostrappen of aan je basis wilt werken dan is het verstandig om afleiding te zoeken. Zelf kijk ik graag naar series, films of programma's die ik nog niet gezien heb. Gelukkig kunnen we tegenwoordig eigenlijk alles terugkijken wanneer we maar willen.Kies lekker eenvoudige beelden, zware praatprogramma's geven mij niet de beste sportmotivatie. Liever lekker luchtige series. De minuten vliegen voorbij. Dus 'bewaar' bepaalde programma's voor je training. En zo hoef je je niet schuldig te voelen voor een avondje tv ;-)

3. Kies de juiste training
Laat ik het maar meteen zeggen, het is bijna onmogelijk om een paar uur achter elkaar te fietsen op je hometrainer. Waar het in de natuur alleen maar lekker is om een rondje te fietsen, daar zal je het binnen snel gezien hebben. Minuten lijken op een spinfiets veel langer te duren. Dus het heeft geen zin om lange duurtrainingen op je fiets te doen. Niemand houdt dat vol. dus kies een goede training. Zelf train ik graag op een hoge cadans op de Tacx. Hometrainers lenen zich daar uitstekend voor. (1 minuut 100 rpm, 1 min 110 - 1 min 120 etc) Als je basisconditie al goed zit dan kun je ook geweldig interval trainingen afwerken. Snel meer over leuke oefeningen op je eigen hometrainer.

4. Niet te lang
Dit punt ligt in het vervolg van het vorige punt. Je basisconditie, lange D1 trainingen, de volume trainingen die ga je niet halen als je binnen traint. Dus probeer het ook niet. Een uur op je hometrainer is al zeer lang. Al wil je per se meer dan raad ik aan om je trainingen op te splitsen. Een training 's ochtends en een 's middags. Als je nog aan je basisconditie moet werken kun je dat 's winters ook met andere sporten doen. Wat te denken van hardlopen, mountainbiken of schaatsen. Gebruik je hometrainer om slim te trainen.

5. Niet te zwaar starten
De eerste pedaalslagen voelen altijd eenvoudig aan. Maar een uur lang met dezelfde intensiteit fietsen is heel zwaar. Dus schakel niet meteen omhoog. Begin lekker rustig. Benen ronddraaien op een hoge cadans is verstandig. Begin dus zeker niet te zwaar te trappen dan ga je het uur niet volhouden. Eerst tien minuten gewoon lekker de benen ronddraaien. Een echte warming up zeg maar. Je kunt het vermogen altijd opvoeren. Maar het allerbeste is om cadansoefeningen of interval te trainen. 

6 Spinnen
Lukt je het niet zelf om je te motiveren voor regelmatige trainingen thuis? Schrijf je dan in om te spinnen in een sportzaal. Dit is motiverend, een stok achter de deur en ondanks dat dit 'anders' is dan racefietsen een geweldige training. En de tijd lijkt op deze manier echt ontzettend veel sneller te gaan. 


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Erik op 09 februari 2019 om 00:25

Spinnen is leuk maar dat is altijd volle bak dat is HIT iedere week, je wordt alleen beter door ook daadwerkelijk je duurvermogen te verhogen door lange ritten in D1 te maken, en ja dat is beter buiten als binnen te doen. Maar tegenwoordig met zwift en discord kan je lekker d1 trainen met je maten een beetje ouwehoeren via discord voor je het weet is er 2 uur om.

Rik op 28 mei 2017 om 16:18

Dag, ik heb een vraag. Is rpm x watt je snelheid? Of speelt nm hierbij ook een rol. Ik hoor het graag

Deglein Jean Paul op 20 november 2016 om 20:05

Zelf train ik al meer dan 20 jaar op een Tacx zowel winter als zomer .Daar ik vaak heb deelgenomen aan De Dolomieten en Ötzthalradmarathon (beiden 10x ) .En nu een verwoed langlaufer ben die vaak in de winter aan volksslopen deelneem. Hier mijn ervaringen , voor losfietsen daaghs na een zware trainingstocht met fiets zomer of rollski s in de winter .ca 15 minuten losfietsen .Mijn kilm en vermogentrainingen min 30 minuten tot maximum 1uur naargelang ik tijd heb .In de weekenden rij ik meestal naar de regio spa om daar dan klimtrainingen te doen .Er is één belangrijk punt bij het indoor fietsen op Tacx ,elite etc om zeer efficiënt te trainen is een goed basis heel belangrijk . Indien dit het geval is , is het een geweldige trainingstool .Persoonlijk zo goed ,dat je deze efficiëntie zelfs niet op de weg kunt simuleren.Zeker als het om vermogen gaat .

JVDH op 20 februari 2015 om 21:40

Op een TACX train je het best op vermogen. Begin met 120 Watt en varieer tussen 120 tot 200 Watt met een trapfrequentie tussen 90 @ 100 omwentelingen per minuut. En varieer bij iedere training, progressie krijg je enkel door voldoende te variëren in intensiteit en omwentelingssnelheid. Piramide trainingen leiden de aandacht af en brengen voldoende variatie. BV 5 min @ 90 RPM, 4 min @ 95 RPM, 3 min @ 100 RPM, 2 min @ 110 RPM en 1 min @ 120 RPM waarna je terug gaat naar 110 - 100 - 95 .... Als je goed getraind bent moet je 190 Watt kunnen fietsen aan 60 tot 70% van je maximale hartslag.

Tacxer op 19 januari 2015 om 21:19

Tip om langere en zwaardere trainingen vol te houden op de tacx. Neem een film op van tv en kijk deze terug wanneer je er tijd voor hebt. Tijdens de reclames de weerstand omhoog en flink trappen. Tijdens de film weerstand omlaag en op een lekkere cadans trappen. Goede manier om het lang vol te kunnen houden!

Roelof op 13 januari 2015 om 16:11

Ik kijk altijd Netflix op de Tacx. Zo vliegen de minuten voorbij (de uren inderdaad nog niet). Laptop voor m'n neus en gáán.

Borre73 op 13 januari 2015 om 12:51

Met muziek in de oren , hou ik het toch 1u30 min vol !

Dennis op 13 januari 2015 om 11:08

Als ik voldoende afleiding heb houd ik het tacxen met gemak 2 uur vol. Waar een wil is, is een weg.