5 Tips om meerdere dagen top te zijn

door Rogier op 17 augustus om 16:16

Veel wielrenners kijken er een heel jaar naar uit: Het fietsweekje met vrienden. Lekker elke dag op de fiets en mooie bergen beklimmen in de Alpen of lekkere kuitenbijters pakken in de Ardennen. Heerlijk! Maar ondanks goede training is het een week lang knallen erg zwaar voor elk lichaam. Het is dan ook belangrijk om goed te herstellen van elke dag. Dit is heel belangrijk!

1. Het herstel begint al tijdens het fietsen
Leer jezelf om altijd goed (genoeg!) te drinken en te eten als je op de fiets zit. Hoe dan ook, zorg dat je voedingsstoffen en vocht worden aangevuld. Een dag niet genoeg gegeten of gedronken tijdens en fietstocht en je zult het waarschijnlijk meerdere dagen blijven voelen. Als je van jezelf weet dat je weinig drinkt tijdens tochten dan is er een oplossing: jezelf trainen genoeg te drinken. Elk uur een bidon! Als je een uurtje weg bent geweest en je bidon is niet leeg weet je dat je niet genoeg gedronken hebt. Het toevoegen van sportdrank is ook heel verstandig om je lichaam sterk te houden.

2. Drink ook na de rit veel
Zorg dat je genoeg drinkt, ook na aankomst. Met maximaal twee bidons op een racefiets is het lastig om voldoende te drinken. Bijna iedereen komt na een fietstocht in meer of mindere mate uitgedroogd aan. Zorg dat je dit aanvult. Natuurlijk niet met alcoholische dranken. Speciale 'na-activiteits' dranken zijn effectief. Drink, drink en drink. Een fles water naast bed is ook verstandig, want als je 's nachts met dorst wakker hebt kun je meteen een paar slokken nemen. 

3. Spring slim met je krachten om
Een week lang elke dag mooie beklimmingen pakken is leuk. Maar het is lastig om elke dag de allerbeste te zijn. Als je elke tussensprint wilt winnen en als eerste op elke col wilt staan dan zal je kracht in de loop van de week afnemen. Dus is het verstandig om goed met je krachten om te springen. Laat een keer een tussen sprintje maar zitten. En als je het makkelijk afgaat om elke dag de sterkste te zijn, dan moet je sterkere fietsvrienden zien te vinden ;-)

4. Eindig elke rit met een (hoge! soepele cadans
Het sprintje om bij het hotel aan te komen is geweldig, maar niet slim. Het is veel verstandiger om gewoon rustig uit te fietsen. Een hoge cadans zonder te hard te rijden is het beste. Doe dat dan ook langer dan de oprit van het hotel of pension. Tien a twintig minuten uittfietsen is helemaal niet dom om de dag erna weer goed te zijn. Door soepel te fietsen zorgt je lichaam ervoor dat de afvalstoffen uit je spieren worden afgevoerd.

5. Rust goed uit
Tour de France renners zeggen het al: de tour win je in bed. Dit geldt ook voor plezier fietsen. Na een dag zware lichamelijke activiteit is het verstandig om goed uit te rusten en goed te slapen. Rust goed uit zorg dus dat je prima slaapplaatsen hebt. Elk uurtje slaap wat je kunt pakken zorgt ervoor dat je de dag erna beter fietst. Maar of dat gezellig is als je een weekje met vrienden op pad bent is een tweede...


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Alexander op 21 augustus 2014 om 16:48

Tip van de maseusse tijdens de Marmotte-week: pak na het uitfietsen (en massage ) een biertje, dan plas je de afvalstoffen er makkelijker uit!

@hennyjp op 19 augustus 2014 om 16:36

Dit jaar #girodikika gedaan, 6 dagen heerlijk gefietst en blessure vrij gebleven. Gewoon lekker relaxed gefietst en ook heus af en toe wel een sprintje gedaan maar vooral de tijd genomen om van de fantastische omgeving te genieten. En beslist "beter" teruggekomen dan vertrokken.:-) Girodikika is 1.000km in de Dolomieten als sponsorwerving voor KiKa, zie www.girodikika.nl/home

Rogier op 18 augustus 2014 om 21:32

@Ricardo Haha briljant! De beste tip tot nu toe ;-) @James Dit klopt, ervaring van dit soort harde ritten achter elkaar is misschien nog wel het allerbelangrijkst!

James op 18 augustus 2014 om 19:00

1ste dag Gavia en Mortirolo, 2dag Kaunertaler Gletscherstrasse. 3de dag Stelvio, 4de dag...Silvretta hochalpenstrasse...na 3dagen was het beste er toch vanaf haha...logisch ook...maar het heeft me wel sterker gemaakt, je leert heel goed naar je lichaam luisteren, en je weet precies wat je kan en niet kan...je leert ook door een muur te gaan en verschillende uren op je limiet te rijden zonder jezelf op te blazen...geweldige ervaring, ik pluk er al de hele zomer de vruchten van qua conditie...

Ricardo op 18 augustus 2014 om 17:56

Voor een weekje in de bergen gewoon de afspraak maken dat de winnaar van " het klassement" alle fietsen mag poetsen en het ontbijt moet regelen. Resultaat: iedereen in de "spaarstand" en slechts beperkte verschillen in de einduitslag.