Tegenvallend niveau? Leer ervan

door Rogier op 12 augustus om 09:34

Je rijdt een lange tocht, of beklimt een mooie berg. Maar het niveau valt je tegen. Je rijdt minder goed dan je had verwacht. Natuurlijk is dat niet leuk. Maar je kan, en moet, leren van deze 'slechte' prestatie. Want dan zal je de volgende keer een stuk beter rijden. En dat is natuurlijk wat je wilt. Vijf punten waar het tegenvallende niveau aan kan liggen.

Maar eerst, is het reeël?
Voordat we beginnen met de redenen waarom je niveau tegenvalt moet je jezelf de vraag stellen of je verwachtingen reeël zijn. Het spreekt voor zich dat je in je eerste Marmotte nooit een fantastische score kunt rijden. Ook is het zomaar mogelijk dat je in Nederland de aller sterkste van je vrienden bent, maar dat ze aan alle kanten voorbij springen als de weg omhoog gaat, dat valt dan tegen, maar als je 15 kilo meer weegt is dat zo te verklaren... Het aller belangrijkste is dus reëele verwachtingen te scheppen. En daarvoor heb je ervaring nodig. Maar ook als je verwachting reëel is, gebaseerd op voorgaande jaren, dan kunnen prestaties tegen vallen. Vijf punten waar het aan kan liggen:

1. Te weinig, of teveel getraind
Te weinig getraind, of slecht getraind zorgt ook voor tegenvallende prestaties. Natuurlijk is het logisch dat als je niet genoeg traint je niet genoeg kracht hebt om sterk voor de dag te komen. Maar ook als je voldoende volume (lees voldoende kilometers) hebt dan is het mogelijk dat je veel te veel een diesel bent geworden. Lees hier hoe je dit kunt voorkomen. Want wegspringen of met tempoversnellingen omgaan wordt dan lastig. het andere uiterste, overtraindheid is ook niet goed. Als je merkt dat je chronisch vermoeid raakt, snel ziekig wordt en je resultaten maar achteruit blijven gaan dan kan je wel eens overtraind zijn. Dan is het zaak om rust te nemen, en je trainingen anders aan te pakken. 

2. Slechte voorbereiding op tocht
Te weinig slaap, een drukke week voordat je de tocht gaat fietsen, of nog even die paar klussen de avond ervoor afmaken. Allemaal niet goed voor een goede prestatie in een lange fietstocht. Als je per se een goed resultaat wilt fietsen in een tocht dan is het verstandig om minimaal en week van tevoren verstandig te leven. Slaap voldoende, eet goed en rust uit. In die laatste week fiets je nog wel, maar je doet geen kracht trainingen meer, en je laat Strava KOMs en intervaltrainingen ook wat ze zijn. Je doet gewoon rustig aan zonder niets te doen. Uitrusten, dus!

3. Slechte dosering krachten
Je bent sterk, je weet het! Je bent nog nooit zo goed geweest. Al voordat je vrienden op de fiets stappen heb je al zin om te knallen. Als een jonge labrador die klaar is om achter elke stok aan te rennen. Bij de eerste klim gooi je het beenritme al flink omhoog. Je knalt omhoog! Laat de rest van de tocht maar komen... Niet slim. Want je zult je krachten snel opbranden, en dan zal de tocht opeens heel lang zijn. Hou je in. Met krachten smijten is voor niemand verstandig! Liever iets te langzaam beginnen en daarna bij kunnen zetten dan al harkend moeten eindigen.

4 Eten en drinken
Een slokje elke tien minuten, een bidon per uur. We weten het allemaal. Maar eenmaal al fietsend is het een ander verhaal en vergeten we het drinken wel eens. Hetzelfde geldt voor het eten. Blijf goed drinken en eten. Zorg dat je sportdrank gebruikt die je lekker vindt en die je niet tegen gaat staan. En voor eten geldt hetzelfde. Neem niet alleen maar gesuikerd voedsel, daar kan je maag van op gaan spelen. Zorg dat je blijft drinken en eten! Niemand kan een lange tocht op een goed niveau uitfietsen zonder bij te eten en al helemaal niet zonder te drinken. Als je dorst hebt dan is je prestatieniveau al ver ingezakt, dan ben je te laat!

5. Stress en emotie
En een reden waarom we soms ver onder niveau presteren is stress en emotie. Als je verdrietig bent, gestresst van het werk, of je hoofd overloopt van zorgen dan is fietsen natuurlijk heel fijn 'om je hoofd leeg te fietsen'. Maar verwacht dan geen super-prestaties. Het enige wat je op dat moment kunt doen is genieten van het fietsen zelf. De prestaties komen dan (nou ja) vanzelf weer als je je weer goed voelt.


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?