Haute Levée
Hier kunnen we korte over zijn; de Haute Levée is een vreselijke beklimming. De beklimming is moeilijk, maar geen tranentrekker. Het negatieve zit hem vooral in de onveilige situatie. Op de steile provinciale weg rijdt ontzettend veel verkeer. Er ontstaan hier voor wielrenners regelmatig gevaarlijke situaties. De Côte d'Amermont is een veel mooier en veiliger alternatief.
De beklimming volgt geheel de N622. De beklimming start in Stavelot, volg de borden richting Spa. Het venijn van de beklimming zit direct bij de start. In de eerste 600 meter is het gemiddelde stijgingspercentage 11%. Zo nu en dan slinger je langs enorme betonnen blokken die moeten voorkomen dat er wederom een vrachtwagen met volle vaart Stavelot in ramt. Na de s-bocht vlakt de beklimming wat af. De volgende kilometer loopt weer langzaam.
Bij de rotonde heb je het idee dat de beklimming is afgelopen. Niets is minder waar, de volgende anderhalve kilometer lopen bijna kaarsrecht vals plat op. Je zult niet de eerste zijn die juist hier helemaal stuk gaat.
Straatnaam: N622
3.0 door Charles_LeirmanLegendarische klim in de Ardennen bij wielertoeristen die helaas een negatieve reputatie heeft door de busramp met een touringcar in 1986 en een zwaar ongeval met een vrachtwagen in 1998, allebei veroorzaakt door remmen die het begaven tijdens de steile afdaling. Na dat laatste ongeval heeft men bes... lees verder
Foto's (4)
Als je foto's wilt uploaden, maak dan een account aan. Het duurt maar 1 minuut en het is helemaal gratis.
- Voeg foto's toe van je bedwongen beklimmingen.
- Schrijf reviews over al je bedwongen beklimmingen
- Voeg je favoriete beklimmingen toe
Statistieken
Haute Levée Deze beklimming |
Valleien van de Vesder, Amblève & Ourthe 482 beklimmingen | Luik 1760 beklimmingen | Belgische Ardennen 2842 beklimmingen | Ardennen 3454 beklimmingen | Wallonië 5177 beklimmingen | België 8004 beklimmingen | Europa 44513 beklimmingen |
---|---|---|---|---|---|---|---|
152
|
positie
60
|
positie
90
|
positie
120
|
positie
192
|
positie
135
|
positie
137
|
positie
14539
|
Gemiddeld stijgingspercentage
5.7%
|
positie
175
|
positie
589
|
positie
840
|
positie
1043
|
positie
1367
|
positie
1719
|
positie
17817
|
Lengte
3.6km
|
positie
113
|
positie
204
|
positie
390
|
positie
517
|
positie
458
|
positie
475
|
positie
15524
|
Hoogtemeters
205m
|
positie
66
|
positie
80
|
positie
141
|
positie
242
|
positie
140
|
positie
141
|
positie
14698
|
Classificatie
Staat van het wegdek
Verkeersdrukte
Klimtijden
7 km/u | 00:31:01 |
11 km/u | 00:19:44 |
15 km/u | 00:14:28 |
19 km/u | 00:11:25 |
Populair
Reviews (12)
Legendarische klim in de Ardennen bij wielertoeristen die helaas een negatieve reputatie heeft door de busramp met een touringcar in 1986 en een zwaar ongeval met een vrachtwagen in 1998, allebei veroorzaakt door remmen die het begaven tijdens de steile afdaling. Na dat laatste ongeval heeft men beslist om een middenberm te plaatsen over het steilste gedeelte van de Haute Levée bij Stavelot. Het nadeel is wel dat het rijvak nu zeer smal is. Er is wel een fietspad, maar die is nog geen meter breed, niet veilig om over te fietsen. Na de eerste bocht op het steilste stuk van de Haute Levée verdwijnt het fietspad en de middenberm en ben je genoodzaakt om op de weg te fietsen, gelukkig is het dan al breder. Daarna is er nog 1 steile bocht en is het nog 200 meter klimmen voor je op de "top" terecht komt. Nadien is het wel nog meer dan 2km aan 5 procent doorklimmen op een kaarsrecht stuk, dat eigenlijk best saai en niet meer de moeite waard is. Je kan aan het rondpunt verderop de eerste afslag nemen, richting het dorpje Amermont. Als je toch rechtdoor wil blijven fietsen, ga je naar Francorchamps, maar dan moet je wel nog even doorklimmen. Zeer leuke klim, maar wel veel verkeer.
Niet echt een leuke beklimming, toch wel best wel een pittig eerste stuk. Deze in een tocht van 130 km gedaan en net de wanne en stockeu in de benen. Dan is dat eerste stuk best lastig, maar goed te doen ook zeker omdat het erg regelmatig is en je toch wel een prima ritme kan houden wat je tijdens het eerste stuk niet echt hoeft te veranderen. Wel veel verkeer en erg smal dus niet mooi maar toch gedaan omdat ik heel LBL gedaan wilde hebben.
Je moet dit een keer doen als het kan, want het is beroemd om zijn impact op het LBL-peloton. Ja, het is een drukke weg, maar de Belgen zijn aardig voor fietsers.
You have to do this once if possible because it is famous for its impact on the LBL-peloton. Yes it is a busy road, but Belgians are nice to cyclists.
Dit is geen heuvel die ik zou aanraden, om drie redenen:
- een zeer drukke weg
- een centrale berne die het onveilig maakt voor de fietser
- na het steile stuk van 1 km, zijn er alleen lange, oninteressante rechte stukken naar de top
Ce n'est pas une côte que je conseillerai, pour trois raisons :
- une route fort fréquentée
- une berne centrale qui fait que le cycliste n'est pas en sécurité
- après la partie raide de 1 km, il n'y a plus que des longues lignes droite inintéressantes jusqu'au sommet
Klassieke klim van Luik-Bastenaken-Luik, en het zou een van mijn favoriete beklimmingen in de Ardennen zijn omdat het profiel perfect is voor mij... alleen het verkeer bederft alles! En dan is er ook nog die centrale betonnen berm die is aangelegd om de afdaling veiliger te maken, maar die in de richting van de beklimming voorkomt dat voertuigen uitwijken als ze fietsers inhalen!
Gelukkig is de berm nu over de hele lengte van deze centrale berm begaanbaar, wat vroeger niet het geval was, en men moet niet aarzelen deze te gebruiken als men deze klim moet maken. Als u de keuze hebt, kunt u net zo goed de naburige beklimming van Amermont doen, die zich kort voor het laatste valse vlak bij de Haute-Levée voegt en die even rustig is als de Haute-Levée verzadigd is.
Côte classique de Liège-Bastogne-Liège, et ce serait une de mes côtes préférées d'Ardenne car son profil est parfait pour moi… seulement voilà, le trafic automobile gâche tout ! Et en plus il y a cette berme centrale en béton installée pour sécuriser la descente, mais qui, dans le sens de la montée, empêche les véhicules de se déporter quand ils dépassent les cyclistes !
Heureusement le bas-côté est maintenant praticable sur toute la longueur de cette berme centrale, ce qui n'était pas le cas avant, et il ne faut surtout pas hésiter à l'emprunter si on doit faire cette côte. Si on a le choix, autant faire la côte d'Amermont voisine, qui rejoint la Haute-Levée peu avant le faux-plat final et qui est aussi tranquille que la Haute-Levée est saturée.
Mooie beklimming, drukte met verkeer viel mee. Wel blijven opletten. Als ik 1 van de 2 moet kiezen ga ik toch voor de Cote d'Amermont. Geen verkeer, mooier uitzicht en vlakt minder af aan het einde. Het leuke van de Haute Levee is wel dat hij in LBL zit.
Jammer dat deze legendarische klim langs een drukke baan ligt. In het begin, het steilste gedeelte, heb je wel een soort van fietspad naast de weg, maar het is nog steeds opletten. als je de bochten gepasseerd bent, is het 'fietspad' ook gedaan. Daarna blijven rijden op de grote baan, want soms wel eens tegenvalt van het verkeer.
Door de verharde berm niet zo veel last van het verkeer. Over het algemeen niet zo een mooie klim, maar ik raad hem zeker niet af.
Ik zou hem enkel doen als het niet anders kan. Heel drukke weg. Ze rijden snel. Je moet op de verharde berm rijden of niemand kan door. De profs in Luik Bastenaken Luik rijden natuurlijk verkeersvrij, dat zou de zaak veranderen. Over de aard van de klim dan: best steil in het begin. Tot je uit het drukke deel na de middenberm komt. Geen aanrader.
Als je je leven beu bent, moet je deze beklimming zeker doen. Drukke verkeersweg, eerste stuk zoals beschreven behoorlijk steil, maar nog bemoeilijkt door betonblokken langs de weg. Hierdoor zoeft het verkeer vlak langs je heen met gevaarlijke situaties als gevolg. De laatste keer deze links laten liggen en via de veel rustigere en mooiere côte d'Amermont om enkele kilometers verder op hetzelfde punt uit te komen richting Francorchamps.
Verkeer valt goed mee.
Enkel de eerste paar honderde meters is de weg wat smaller waardoor de auto's wat moeilijker kunnen voorbij steken.
Mooie beklimming met direct een pittige start, daarna een loper.