Bosberg
Achter de Muur van Geraardsbergen - bij Attembeke - ligt de Bosberg. Een flinke kuitenbijter op kasseien. Bij deze klim zit het venijn in de staart. Jarenlang van deze beklimming de laatste beklimming voor de finish van de ronde van Vlaanderen. De laatste mogelijkheid om op een beklimming het verschil te maken.
Volg in Attembeke de bordjes richting de Bosberg, die dus prima staat aangegeven. De beklimming start al in het dorp op de geasfalteerde weg met gemiddeld 3% te klimmen. Bij het uitrijden van het dorp gaat het asfalt over in betonplaten tussen perfect gepositioneerde wilgen. Pas bij het bereiken van de huizen begint het echt te klimmen. Wanneer je langs het bord van de Bosberg rijdt beginnen de kasseien en wordt het echt steil.
In de flauwe bocht naar rechts lijkt het alleen maar steiler te worden, vanaf nu is het loeren naar de top die je in de verte ziet liggen. Bij het uitrijden van het bos worden de kasseien weer afgelost door betonplaten en bereik je de top.
Straatnaam: Kapellestraat
4.0 door cyriel2008Zware klim, meestal op het einde van de route. Ik deed deze tijdens de Omloop het Nieuwsblad cyclo en tijdens de R.EV.route. De klim is steil, maar niet zo steil als sommige andere klimmen in de Vlaamse Ardennen. Vooral niet te vlug beginnen, de klim is langer dan je denkt. Pas op voor bepaalde ... lees verder
Foto's (6)
Als je foto's wilt uploaden, maak dan een account aan. Het duurt maar 1 minuut en het is helemaal gratis.
- Voeg foto's toe van je bedwongen beklimmingen.
- Schrijf reviews over al je bedwongen beklimmingen
- Voeg je favoriete beklimmingen toe
Fietsroutes
Naam | Afstand | Hoogtemeters | Beklimmingen | |
---|---|---|---|---|
|
Het beste van Pajottenland
4.5
|
112.3km | 1079m | 24 |
|
Het beste van Omloop het Nieuwsblad
|
91.2km | 868m | 22 |
Statistieken
Bosberg Deze beklimming |
Denderstreek 147 beklimmingen | Vlaamse Ardennen 515 beklimmingen | Oost-Vlaanderen 626 beklimmingen | Vlaanderen 2722 beklimmingen | België 8004 beklimmingen | Europa 44513 beklimmingen |
---|---|---|---|---|---|---|
68
|
positie
6
|
positie
22
|
positie
22
|
positie
41
|
positie
1249
|
positie
23931
|
Gemiddeld stijgingspercentage
5%
|
positie
22
|
positie
118
|
positie
128
|
positie
501
|
positie
2477
|
positie
23022
|
Lengte
1.4km
|
positie
47
|
positie
209
|
positie
225
|
positie
703
|
positie
3307
|
positie
29955
|
Hoogtemeters
67m
|
positie
15
|
positie
84
|
positie
88
|
positie
154
|
positie
2341
|
positie
29536
|
Classificatie
Staat van het wegdek
Verkeersdrukte
Klimtijden
7 km/u | 00:11:34 |
11 km/u | 00:07:22 |
15 km/u | 00:05:24 |
19 km/u | 00:04:15 |
Populair
Gerelateerde artikelen
Reviews (19)
Zware klim, meestal op het einde van de route. Ik deed deze tijdens de Omloop het Nieuwsblad cyclo en tijdens de R.EV.route.
De klim is steil, maar niet zo steil als sommige andere klimmen in de Vlaamse Ardennen. Vooral niet te vlug beginnen, de klim is langer dan je denkt.
Pas op voor bepaalde delen van de weg, rechts liggen er soms grote putten.
Zeker doen!
Zware klim. Als je de klim begint zie je het einde al. zeer zwaar mentaal dus. In combinatie met de muur is dit leuk om te doen .
Afgelopen zondag gefietst tijdens de omloop het Nieuwsblad. Leuk om hier te fietsen waar gisteren Wout van Aert zijn demarrage plaatste. Vond de klim prima te doen. Zeker als je in het midden van de weg rijdt. Aan de rechterkant is de weg zeer slecht. Let wel op tegenliggers.
Niet te veel gasgeven op de aanloop naar deze beklimming want dan zou het steilste stuk wel eens tegen kunnen vallen. Het is een zeer brede kasseiweg met toch weinig echte goede plaatsen om te rijden. Ik deed hem in groep en kon daardoor niet gemakkelijk op de kroon van de kasseien rijden. Hierdoor kwam ik enorm veel slechte, losse en scheve kasseien tegen. Best in het midden te nemen dus!
Na de Mur de Grammont te hebben gereden, is het niet meer dan logisch om de Bosberg te beklimmen, waarvan de voet slechts enkele kilometers van de top van de Mur verwijderd is. Voordat het moeilijke gedeelte op de kasseien begint, stijgt de weg al zo'n 700-800 m, dus het is meer een lichte klim. De kasseien zijn niet in erg goede staat, maar u kunt de top zien vanaf het begin van het kasseiengedeelte.
Après avoir effectué le Mur de Grammont, il est assez logique d'enchaîner avec le Bosberg dont le pied est à quelques kms à peine du sommet du Mur. Avant d'arriver sur la partie difficile sur les pavés, la route s'élève déjà près d'un 700 à 800m avant, on parle plutôt d'un léger faux plat montant. Les pavés ne sont pas en très bon état, mais on voit le sommet depuis le début de la section sur les pavés.
De klim is moeilijker dan hij lijkt. De aanloop klimt licht, maar sleept aan en kan sommigen ertoe verleiden hun krachten te verspillen, terwijl het hoofdgerecht, het verharde deel in het hart van het bos, nog moet worden afgelegd. Eenmaal in het bos kunnen de breedte van de weg en het feit dat de top al van verre te zien is, ook verleidelijk zijn om te snel en te hard te gaan.
De kasseien zijn best goed, zolang je maar in het midden van de weg kunt blijven, op de "top van de kassei". Maar helaas is er vaak verkeer dat je dwingt terug te vallen op de zijkanten, waar het veel "wankeler" is.
Een zeer weids uitzicht over Pajottenland vanaf de top.
Ascension plus difficile qu'elle ne le paraît. L'accès monte légèrement mais traîne en longueur et peut inciter certains à gaspiller leurs forces, alors que le plat de résistance, la partie pavée au cœur de la forêt, reste à faire. Une fois dans la forêt, la largeur de la route et le fait qu'on voit le sommet de loin peuvent également inciter à y aller trop fort, trop tôt.
Les pavés quant à eux sont assez corrects, tant qu'on peut rester vers le milieu de la chaussée, sur « le haut du pavé ». Mais il y a malheureusement souvent du trafic automobile qui vous contraint à vous rabattre sur les côtés, où ça « secoue » beaucoup plus.
Panorama très étendu sur le Pajottenland au sommet.
Korte maar krachtige klim die pas echt lastig wordt vanaf de kasseien, die er redelijk slecht bij liggen. Als het verkeer het toelaat, rijd je best in het midden van de baan. Jammer dat de brasserie op de top inmiddels gesloten is.
Verplicht om in combinatie met de Muur te bedwingen! Eventueel pak je achteraf nog de Congoberg mee als toetje. Jammer dat je in de kant moet rijden, waar de kasseien tot 10cm van elkaar liggen en een hoek van 45° met de helling maken. Natuurlijk blijft hij een goeie test om te zien wat er nog in de tank zit na de muur.
De Bosberg is een kort maar pittig beestje. Naar mijn mening begint de klim pas echt wanneer de kasseien beginnen. De weg is breed, maar over de gehele lengte liggen de kasseien het best in het midden. Gezien er wel eens een aantal auto's durven passeren, is het dan lastig om als fietser halsstarrig het midden van de weg te claimen, en ga je dus met veel tegenzin moeten uitwijken naar de slechte kasseien in het gootje. Leuk terrasje op de top om even uit te blazen.
Langzaam begint de beklimming vanuit het dorp. Wanneer de kasseien beginnen, is het nog even doorbijten...
Heb deze meerdere malen gedaan. Het is geen leuke klim en al zeker geen verborgen juweeltje zoals hier wordt aangegeven. Eerder een beroemde beklimming. Je kan veel beter de Vlaamse Ardennen intrekken, veel mooiere en aangenamere beklimmingen.
Heb de Bosberg opgereden juist na de Muur-Kapelmuur en dat heeft me parten gespeeld.
Weinig tijd om te recupereren tussen beide hellingen.
Kasseien lagen er nog redelijk bij. Enkel spijtig dat er zoveel verkeer reed op de baan waardoor je steeds moet opschuiven op de rijbaan. Zoals eerder gezegd; je ziet de top van ver liggen, maar het duurt lang vooraleer je er bent.
Als je boven in de provincie Vlaams-Brabant bent toegekomen, heb je een geweldig uitzicht over de omgeving, als je nog in staat bent om rond te kijken.
Zeker in het midden rijden, rechts zit er 10 à 15 cm verschil op de kasseien. Het ziet er naar uit dat de top binnen handbereik ligt. Die laatste honderden meters doen je iets anders denken!
Lange, rustige aanloop via het dorpje Atembeke. Eens de huizen voorbij richting kasseien, heb je steeds de wind op kop. Aan kasseien begint de klim echt. Als het verkeer het toelaat, blijf je best weg van de bermen, daar liggen de kasseien het slechtst. Op zich zeer doenbare klim, echter het laatste stukje is nog even doorbijten. Op de top is een gezellig café als beloning.
De staat van de kasseien wordt onderschat. Ziet er goed uit op televisie, maar ze rijden echt niet goed op de fiets. Overigens: de bomen langs de betonweg zijn Japanse kerselaars, geen wilgen!
Het erge is dat je van aan de voet van de beklimming al de top ziet... Maar het een eeuwigheid duurt eer je daar bent.
Ook de holtes in de kasseien zijn niet bevorderlijk om... aan de top te geraken !!
Kort maar best pittig als je voordien al heel wat hebt afgelegd van het parcours van de RVV.