Klimmen zwaar? 5 aandachtspunten!

door Rogier op 27 april om 11:12

Klimmen is zwaar. Iedereen die wel eens een helling van betekenis is opgereden weet het. Waar je op het vlakke gewoon vooruit knalt, daar doet elke trap pijn als de weg eenmaal omhoog voert. Maar dat maakt klimmen ook zo leuk en uitdagend. Voor de een is klimmen zwaarder dan voor de ander. Een paar punten waardoor klimmen erg zwaar wordt...

1. Tekort aan kracht
We weten allemaal dat een goede cadans van belang is, maar we moeten niet vergeten dat in deze vloeiende en snelle trapsnelheid ook kracht gezet moet worden. Als je merkt dat je wel snel je benen kunt draaien maar niet in staat bent om te versnellen en terugvalt qua snelheid als het eventjes iets steiler wordt dan zit het waarschijnlijk goed met je cadans maar mis je wat aan kracht. Dit aandachtspunt is er een die erg makkelijk is aan te pakken voor laaglanders: op kracht trainen. Rij in je trainingsritten regelmatig met een tandje meer dan wat je natuurlijk zou doen. Train op dus kracht (zie ook hier). 

2. Gewicht versus vermogen
Gewicht versus vermogen, een veel voorkomend gespreksonderwerp bij fietsers. Want bij het klimmen is vooral je gewicht van groot belang. Als je een enorm wattage neer kan zetten maar je bent ook 'zwaar' dan kan het zijn dat zo'n 'dunne spriet' met veel minder vermogen zo langs je heen knalt. Hoe kom je er achter dat je veel vermogen hebt maar 'te' zwaar bent? Je knalt bijvoorbeeld eenvoudige percentages zo op, maar vanaf 6% val je stil. Je gaat snel omhoog een lage cadans, maar als je trapsnelheid omhoog moet val je stil. Als je merkt dat langere klimmen je de das om doen, als je enorm terug valt na 3-4 minuten klimmen bijvoorbeeld. En tot slot als je merkt dat je het moeilijk hebt in elke klim, maar na de klim op het vlakke heel eenvoudig terug komt. Als je deze 'symptomen' herkent kan het slim zijn eens naar je gewicht te kijken. Want het is voor veel wielrenners makkelijker om wat gewicht kwijt te raken dan veel aan vermogen te winnen. Om een idee te g