Water of sportdrank, wat moet in je bidon?

door Rogier op 12 april om 08:58

Het is bloedheet, de zweetdruppels parelen van je voorhoofd. Je drinkt en drinkt. Twee bidons zijn al op, en bij de eerste de beste kraan of tankstation stop je om je flessen weer bij te vullen. Op deze dagen is het duidelijk dat je veel moet drinken. Je lichaam schreeuwt om water,  drinken is altijd heel verstandig. Maar naast drinken is ook de inhoud van je bidon belangrijk. Wat is goed om te drinken? 

Hoeveel water
In het koudere seizoen zien je veel wielrenners die amper drinken, of soms helemaal niets drinken. Maar zelfs als je geen dorst krijgt is vocht belangrijk. Want je raakt altijd vocht kwijt. Ademen zorgt ervoor dat je vocht kwijt raakt, maar ook als je niet het idee hebt hard te zweten raak je veel vocht kwijt door transpiratie. Twee procent vocht verlies betekent 20 % prestatie verlies. Voor een persoon van 70 kilo is dat dus 1,5 kilo (liter). Wie wel eens na een lange tocht op de weegschaal heeft gestaan weet dat 1,5 kilo gewichtsverlies snel bereikt is. Dus genoeg drinken. Het minimum is een 50 cl bidon per anderhalf uur bij koel weer. Dit is het absolute minimum. Maar naast het pure prestatie verlies heb je door vocht tekort ook heel veel meer kans op kramp. Naast genoeg drinken is sportdrank ook een belangrijk wapen tegen kramp.

Sportdrank nodig!
Het spreekt voor zich dat, een uurtje peddelen op een rustig tempo bij normale temperaturen, een speciale sportdrank niet nodig maakt. Je lichaam heeft meer dan genoeg energie. Maar als je langer onderweg bent, je keihard traint (prestatie-ritjes) of je het weer erg warm is, dan is het nodig om je ook mineralen en je energie-huishouding op peil te houden. Daarbij is sportdrank een fantastische ondersteuning bij hard voedsel. Als wielrenner verbruik je tussen de 400 en 1000 kcal per uur. Deze moeten aangevuld worden! Tijdens het zweten raak je veel belangrijke mineralen kwijt, ook deze moeten weer aangevuld worden. Sportdrank is hiervoor ideaal. 

Wennen aan sportdrank
Heel veel wielrenners zeggen dat ze niet kunnen wennen aan sportdrank of zij vonden sportdrank niet lekker. Of nog erger, zij krijgen buikkrampen van sportdrank... Dat laatste, er is iets aan te doen, daar zo meer over. Maar ook de smaak is aan te pakken. Er bestaan allerlei verschillende sportdranken. Het moet wel heel raar lopen wil je er niet eentje vinden die je lekker vindt. Ook is het belangrijk om tijdens trainingen sportdranken te testen. Drink nooit opeens nieuwe sportdrank tijdens een belangrijke rit.

Isotoon, hypertoon en hypotoon.
Sportdranken heb je in drie soorten. Soorten die qua osmotische waarde van elkaar verschillen. Isotoon heeft precies dezelfde hoeveelheid suiker, mineralen als ons bloed. Hypertoon heeft meer van dit alles en hypotoon heeft lagere waardes. Het is de hypertone drank die voor maagkrampen zorgt. Zeker als deze te geconcentreerd is, heeft je lichaam (vooral tijdens activiteit) veel moeite om dit te verteren. Hierdoor loopt de vocht-iname achterstand op. Niet ideaal dus. Isotoon is wel ideaal om het vochtgehalte en de hoeveelheid mineralen op peil te houden. Hypotoon zorgt daarnaast voor een zeer snelle vochtopname dankzij de lagere waardes.

Welke drank wanneer
Hypertoon is tijdens het sporten af te raden. Er voor, of erna kan zeker wel, om waardes aan te vullen. Maar tijdens de beklimming van de Izoard heb je er weinig aan, het werkt je eerder tegen. Als de temperaturen normaal zijn dan is isotoon ideaal. Je houdt alles op peil. Is het erg warm en zweet je als een gek dat is hypotoon ideaal. Je neemt op die manier veel sneller vocht op. 


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Piet op 08 september 2016 om 11:53

Beste, Tot voor kort gebruikte ik isotone van de action(lemon)het valt me op dat als ik dit goedje drink, ik erg misselijk wordt. Nu verdenk ik de lemon van de misselijkheid want tenslotte krimpt je maag door de zuren van limoenen e.d vruchten. Dus nu ben ik oo zoek naar een betere vervanger. Dus alsmede iemand tips heeft, dan graag. Groet, Piet

Raymond op 15 april 2014 om 12:01

blokje = blikje (natuurlijk) ;)

Raymond op 14 april 2014 om 12:39

Bij een benzinepomp kan je ook blokje cola nemen, werkt ook goed. Tabletten van Isostar zijn ook handig, heb je goede hoeveelheid en kan je altijd mengen met water en heb je altijd een sportdrank bij je.