In de hitte op de fiets: de tips!

door Rogier op 01 July om 15:20

Wie in de zomer op de fiets zit zal snel te maken krijgen met hitte. In België en Nederland vaak nog wel 'te doen', maar op die zuidelijke gelegen Alpencols heb je soms het idee dat je echt wegbrand. Omdat 'wij' als Nederlanders en Belgen vaak slechts in de vakantieperiodes op de hoge bergcols rijden is het bijna altijd 'te' warm. Natuurlijk kun je 's ochtends vroeg op de fiets stappen. Maar als je lekker lange tochten wil maken zul je vroeg of laat toch echt een keer onder die brandende zon fietsen. En die zon lijkt net even iets harder te branden in de bergen. Een aantal tips om de warmte 'dragelijker' te maken.

Hitte, een echte uitdaging
Hitte is een echte uitdaging, hij hoort voor veel wielrenners in het rijtje 'wind', 'stijgingspercentages' of kwaliteit van het wegdek. Een extra moeilijkheid tijdens het fietsen en al helemaal tijdens een klim waar je hartslag al 'fenomenale' hoogtes haalt. Toch zien veel wielrenners de hitte niet als een extra uitdaging. Het valt de meeste fietsers pas op als het hoofd klopt van de hoofdpijn en het lichaam in brand lijkt te staan. Toch hoort de warmte erbij, zeker in de Alpen, al bij de eerste zonnestralen is het heet. Het is namelijk niet alleen de warmte van de lucht die voor hitte zorgt maar ook de pure 'sttraling' van de zon en deze is in de bergen extreem hoog.

Kleding
Zorg ten eerste voor goede fietskleding. Fietskleding is niet goedkoop, maar vaak is goedkoop duurkoop. Zoek naar een fietsbroek met een zeem die jij lekker vindt zitten. Trek op de warmste dagen je beste en lekkerste fietsbroek aan. Twijfel niet om Chamois crème te gebruiken, door de hitte en het zweten kun je nog eerder last krijgen van pijnlijke wrijvingspllekken. Zorg ook voor goede en goed ventilerende fietsshirtjes. Zelf rijd ik graag met shirtjes die helemaal open geritst kunnen worden. Rij ook, zo mogelijk, in fietskleding met een lichte of witte kleur.

Gewenning
Je lichaam kan aan de warmte wennen. In 10 a 12 dagen lukt het je lichaam om zich aan te passen aan de warmte. Dus als er een grote tocht gepland staat is het ideaal om al in (ongeveer) dezelfde condities te trainen. Zo kan het ook slim zijn om voordat je richting de Alpen of de Ardennen vertrekt, waar je dagenlang (in de hitte) gaat fietsen, al thuis tijdens warmte te rijden. Houd zeker bij de eerste sessies in warm weer je lichaam in de gaten en vergeet je snelheidsmeter. Durf langzamer te fietsen, want de hitte zorgt voor een extra uitdaging, en het maakt het je lichaam al zwaar genoeg.

Drink genoeg
Het lijkt een open deur, maar drink genoeg! En eigenlijk nog meer dan dat. Ik heb zelf de gewoonte om een bidon met verdunde sportdrank te vullen en een bidon met water. Op 'normale dagen' zijn dit 0,75 liter bidons. Dit lukt omdat ik veel in de Franse Alpen rijd waar erg veel fonteintjes met drinkwater te vinden zijn. Als ik weinig kans heb op deze fonteintjes dan twijfel ik niet en pak ik een mijn grote 1 liter bidons.  Wat is genoeg drinken? Als je drinkt als je dorst krijgt ben je te laat. Veel te laat. Als je de mogelijkheid hebt is 100 ml per kwartier niet overdreven. Maar niet iedereen kan zo makkelijk zoveel drinken. Dat moet getraind worden.

Train het drinken
Genoeg drinken is lastig, en tijdens veelal kortere trainingsritjes rondom huis is het lastig om jezelf te verplichten genoeg te drinken. Wie namelijk in Nederland of België lekker doordeweeks een tochtje rijdt zal zelden echt veel drinken, dan is het drinken op de fiets in de bergen opeens een extra opgave. Train dus het drinken op de fiets al voordat je in de bergen bent. Een bidon per uur is minimaal, twee is beter! Plan dit echt in je trainingen, zorg dat je elke keer op de fiets drinkt, het liefst zo veel mogelijk.

Vitamines
Vitamine C zorgt voor een snellere acclimatisatie ten opzichte van de warmte. Wat extra vitamines slikken kan dus geen kwaad. Hiernaast kun je ook denken an vitamine B, deze vitamines zorgen ervoor dat je minder snel pijnlijke kramp krijgt door een slecht vocht en zouthuishouding. Lees bij het gebruik van vitamines wel altijd de bijsluiter!

Natte hoofddoek
Het leeggieten van een bidon in je nek is heerlijk en zeer effectief om je lichaam te beschermen tegen oververhitting, maar wij hebben als amateurs geen motor of ploegleidersauto naast ons met oneindige hoeveelheden water. Water, daar moet je op veel tochten zuinig mee zijn. Een natte hoofddoek (buff-achtig), een natte helm, een nat petje of een natte spons kan uitkomst bieden. Bij elke fonteintje even je hoofddoek onder de kraan en je lichaam is weer even koel. Of in ieder geval koeler.

Zonnebrand
Vergeet ook niet goed in te smeren, smeer je benen, je armen, je handen, nek, gezicht en zelfs je hoofd in als je geen enorme bos haar  hebt. Wees niet te kleinzielig met de beschermingsfactor. Ik smeer altijd factor 30 of hoger. Bruin worden we op de fiets toch wel en verbranden is pijnlijk en kan verder fietsen of sporten zelfs onmogelijk maken.

Luister naar je lichaam
Het allerbelangrijkste luister naar je lichaam. Warmte maakt fietsen moeilijker, dus je persoonlijk record zal je tijdens enorme hitte niet halen. Logisch wat dat doe je met tegenwind ook niet. Oververhitting kan een vroegtijdig einde van de fietstocht betekenen en in er in ieder geval zorgen dat je ver achter raakt.


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Outdoorshore op 18 April 2017 om 21:29

Leuk artikel! Ik ga deze route binnenkort op de website www.outdoorshore.com plaatsen :)

Wim op 10 January 2017 om 15:02

Welke camping kun je het beste nemen

Wim op 10 January 2017 om 14:58

Welke kun je het beste nemen