Tijdens welke klim ben jij het meest kapot gegaan?

door Rogier op 11 May om 13:12

Cijfertjes, percentages en kilometers. De hardheid van een klim is prima in harde feiten uit te drukken. Maar terwijl je soms een keiharde klim opvliegt daar is het ook wel eens hangen en wurgen op een klim van een lager kaliber. Teveel kilometers in de benen die dag, een stressvolle week achter de rug of het gevoel is er gewoon niet. Allemaal redenen waarom een bepaalde klim soms helemaal niet lekker loopt. En dan is die ene klim opeens zo ontzettend moeilijk. Maar het kan natuurlijk ook dat je gewoon echt een hele zware klim te pakken hebt en dat je daarom geen enkel excuus nodig hebt... Wat is de klim waar jullie het meest op kapot zijn gegaan?

Vlaanderen
Zelf hou ik van lange klimmen. Ik heb liever een Stelvio, Bonette of Granon dan de muur van Geraardsbergen. Zo ben ik vorig jaar in Vlaanderen dan ook helemaal kapot gegaan op al die steile kasseienklimmetjes. En mijn NEderlandse fietsmaatjes reden me dan ook graag aan puin die dagen.. ;-) Ik was veel kapotter dan dat ik ooit ben gegaan op een lange Alpenklim...

Granon
Ook reed ik vorig jaar een keer met kei- en keiharde noordenwind de Granon (die ik normaal zo lekker vind) op. Op de steilste stukken hadden we de wind vol tegen. Ik dacht bijna hardop dat afstappen misschien wel het beste idee zou zijn. Toch heb ik het al zwoegend gehaald, en was mijn uiteindelijke tijd nog niet eens zo heel slecht. Maar wat ben ik kapot gegaan op die klim. Mijn benen doen alweer pijn als ik eraan denk.

Op welke klim of tijdens welke tocht zijn jullie helemaal het meest kapot gegaan? Ik ben benieuwd.

Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Gip op 17 May 2017 om 10:15

Vorig jaar juni de Glandon gedaan vanuit La Chambre. Voorafgaand eerst even de ministelvio, Col de Chaussy, gedaan. Die ging prima. Voelde wel dat het steeds warmer werd. De eerste kilometers Glandon gingen best lekker. Al snel werd het minder. Puffen, blazen en harken. M'n tellertje gaf 43 graden aan, niet normaal. Nog nooit had ik zo afgezien. 2 kilometer onder de top kramp in beide benen, dus even de benen in de beek gehangen. Alle moed verzameld en de laatste 2 km naar boven geharkt en daar het lekkerste colaatje ever gedronken.

Bram op 03 July 2016 om 21:05

@Ties De Rue Tesny! wat een steile klim zeg!

Koning fiets op 25 June 2016 om 10:28

Tijdens het beklimmen van de Amerongse berg laatst was ik behoorlijk naar de klote..

Marc Peeters op 23 June 2016 om 08:29

Volgens mij wordt de zwaarte voor het grootste deel bepaald door je kennis over de beklimming (het profiel, de lengte, de recuperatiemomenten, weerparameters etc). Als je je daar op instelt (qua planning, verzet en vooral mentaal) dan moet het bijna altijd lukken. Ergo, mijn zwaarste beklimmingen ooit betroffen het onbekende werk, waar ik totaal verrast werd door óf percentages óf niet-ingecalculeerde stukjes afdalingen onderweg, óf slechte voorbereiding (vermoeidheid, voedsel etc). Kortom, het zit zoals-altijd tussen de oren.

martijn op 02 June 2016 om 14:57

ik lees....'Twee minder bekende: de Gerlitzen (Oostenrijk, Bodensdorf of Arriach) en de Kehlsteinstrasse (Duitsland, Berchtesgaden). En vergeet ook vooral de Scanuppia (Italië, Malga Palazzo) niet...' 1. kan iemand me helpen waar ik de klimroute kan vinden gpx of kaartje? alvast bedankt 2. is ook een klimtijd.nl voor klimroute van oostenrijk, duitsland en italie?

Cyclopaat op 29 May 2016 om 21:08

Twee van de ergste zijn al genoemd: Zoncolan en Mortirolo, hoewel die 'meevalt' als je eerst de Zoncolan hebt gedaan. Twee minder bekende: de Gerlitzen (Oostenrijk, Bodensdorf of Arriach) en de Kehlsteinstrasse (Duitsland, Berchtesgaden). En vergeet ook vooral de Scanuppia (Italië, Malga Palazzo) niet...

Cyclopaat op 29 May 2016 om 15:41

Bram op 20 May 2016 om 21:29

De zwaarste berg ooit in een grote ronde opgenomen is de Monte Zoncolan in de Giro. 11km lang met stukken tot 22 % is het de enige berg waar ik een voetje aan de grond moest zetten om even met mijn hoofd op het stuur op adem te komen. De foto's van de beroemde wielerhelden langs de weg maken het tot een memorabele klim, een echte aanrader!

Ron op 17 May 2016 om 21:59

Dit moet met afstand de col de sabot zijn. We hadden met Alpe DuZes een appartement in Vaujany en na de aankomst op zaterdag had ik zin om de Croix de Fer te rijden. Dat ging zo goed dat ik besloot na aankomst bij ons appartement nog even door te rijden naar de top van de Sabot. Dit omdat ik op deze site had gelezen hoe geweldig die was ;) Onderweg drie keer gestopt en uit moeten hijgen, geen idee hoe lang dat ding nog door liep, geen top in zicht maar het motto van de week was opgeven is geen optie dus door tot aan het sneeuw randje, dat belet je dus om echt op de top te komen dus niet eens een foto bij het bordje. Afdaling was al net zo vreselijk door het slechte wegdek en mijn oververmoeide lichaam. Maar er is hier niets te veel gezegd, een super mooie col. Je moet hem gedaan hebben maar liefst niet na de Croix de fer.

Erik op 17 May 2016 om 13:10

De Mortirolo, met afstand. Wat een rotberg is dat zeg, heeft weinig meer met fietsen te maken. Alleen de laatste kilometer is prachtig, door een soort sprookjeslandschap. Als je dezelfde week de Stelvio en de Gavia hebt bedwongen, vraag je je serieus af waar je mee bezig bent op de Mortirolo. Op sommige stukken laveren over de weg om toch maar een beetje cadans te houden...

Franck op 16 May 2016 om 09:51

De Col du Coq in de Massif de Chartreuse, Saint-Nazaire-les-Eymes kant, dichtbij Grenoble. Mijn allereerste col, toen ik 15 was. En één van de zwaarste van de streek… Voet op de grond op 2 km van de top !

A= op 14 May 2016 om 14:42

Van de korte klimmen: Mont Bouquet!

Bertus op 14 May 2016 om 12:55

Col de buis, in de buurt van Castellane. Gemene puist van +/-3km...continue 15% +

A= op 14 May 2016 om 12:32

Van de korte klimmen: Mont Bouquet!

Rico op 14 May 2016 om 00:54

Na de Col d'Alles en de Col des Champs bleek de Col de la Cayolle net even 7 kilometer te lang. Ik wist mn eigen naam niet meer tot mn maten bovenop me opnieuw doopten tot king Cayolle. :-)

Guy op 13 May 2016 om 20:36

De Alp op het einde van de marmotte !..2x tzelfde lieke !

Renzo op 13 May 2016 om 15:19

Dat moet vorig jaar geweest zijn op de Col de la Croix-de-Fer. 4 Jongens zonder klimervaring in de alpen, wat een tocht was dat!

Jan-Bart Debruyne op 13 May 2016 om 10:21

Col des Chevrères, Climbing for Life 2015

Bas op 12 May 2016 om 20:11

In 2014, tijdens Klimmen tegen MS. Extreme hitte deden mij compleet instorten op de tweede keer Ventoux, vanuit Bedoin. De eerste klim vanuit Malaucene 's ochtends nog netjes in 2.10 uur, 's middags dik 4 uur nodig gehad voor de tweede klim. Kilometer onder de top wilde de genezerikken van defensie zelfs een infuus aanleggen maar dat bleek uiteindelijk gelukkig niet nodig..... Vorig jaar mijn revanche gehad en de Reus drie keer gedaan En alle drie netjes in 2.00 tot 2.15 uur...

Edo op 12 May 2016 om 18:43

@Erik damn ja die was ik vergeten, die Fortclaz ben ik ook helemaal verrot op gegaan. Onervaren nog toen, en te hard van start gegaan. Mijn andere nominatie is de Chevrères in de Vogezen

Tom op 12 May 2016 om 18:33

Vorige week de Cote Voie des Chars, wat een ellende. Wel fietsend bovengekomen. Is me op de Koppenberg niet gelukt vorig jaar (maar dat zal aan de natte kasseien hebben gelegen, want die zou beter te doen moeten zijn dan de Voie des Chars).

Jan Bart op 12 May 2016 om 16:27

Col de l'Epine ten zuiden van het meer van Annecy.

Paul op 12 May 2016 om 16:21

Na de col d'Izoard te hebben gedaan was de col d'Agnel even te veel van het goede. Beide overigens in mijn favoriete lijstje van mooie klim!

Ronald op 12 May 2016 om 16:20

Marmotte 2015, na 165KM zware en zeer warme kilometers tijdens de slotklim op alpe d'Huez. Kramp in mn beide bovenbenen (binnenkant) en kreeg daardoor ook mn benen uit de padelen. Gelukkig stond er een busje waar ik me aan kon vasthouden en niet viel en ben ik uit van mn fiets geholpen door vriendelijke Belgische omstanders. Na een half uurtje rust, een bidon water en 3 gelletjes verder heb ik de laatste 7 bochten af kunnen maken in 8:55 :-)

Ronald op 12 May 2016 om 16:19

Ties op 12 May 2016 om 14:28

Voor mij is dat toch de Stelvio geweest wat betreft de lange klimmen en op een korte klim heb ik me vorig jaar helemaal verslikt in Rue Tesny.

Jasper op 12 May 2016 om 14:23

Vorig jaar in september zijn we voor 4 dagen nr de Vogezen geweest waar we in totaal 7 hellingen hebben beklommen. Op de 3e dag hadden we dan een tocht van 105km gepland, met alle 3 de hellingen in de 1e 50-60km: eerst de Col de Firstplan als opwarmer, maar dan volgde de Petit Ballon vanuit Wasserbourg en zeker vanaf het dorpje was het stijgingspercentage zeer hoog en kreeg ik het toch al lastig en dit maakte dat de beklimming van de Col du Platzerwassel een ware geseling was met bijna constant percentages van 10% wat vr mij gwn te hoog is want kracht is m'n zwakke plek en toen zat ik heel de klim tegen m'n limiet te fietsen en ben ik halfweg even moeten stoppen om m'n hartslag te laten zakken! Voor derest wel veel moeilijke momenten gehad op steile klimmetjes in de Vlaamse Ardennen en Pajottenland maar nooit echt gevoel van te moeten afstappen! Ik hou voornamelijk van lange hellingen tegen een gelijklopend percentage van 4-6% zoals de Col de la Schlucht of vorige zomer in de Ardennen "Les Fermes" beklommen tussen Rochefort en Sint-Hubert (5km aan 4%)! :) PS: ben 1,76m en weeg 62kg dus ideaal vr lange beklimmingen.

Erik op 12 May 2016 om 14:23

Jan-Willem M op 12 May 2016 om 13:15

Eerste keer in de Vogezen, op de Col des Chevreres is na 4km een korte (steile!) doorsteek naar Belfahy met percentages ruim boven de 15%. Eerste en enige keer dat ik ooit van mn fiets afgestapt ben.

Jelle op 11 May 2016 om 21:40

Ook voor mij was de eerste keer een pijniging. Te zwaar. Nog een roker. Ongetraind en met een stalen gazelle met klassiek 53/39 achter 12-25 de vaalserberg op. Begonnen met 20 a 22 km/H. Dat betekende halverwege afstappen. Sindsdien voorgenomen om nooit meer af te stappen. Moeilijkste klim getraind niet rokend 10 kilo lichter en met juist materiaal was de kitzbühlerhorn. 9 km beuken in volle zon. Wel een aanrader trouwens

Koen op 11 May 2016 om 19:17

De allereerste keer heuvels fietsen, de cote de desnie bij spa. Geen idee hoe ik moest doseren en vloog er vol in. Bovenaan lag er zwarte sneeuw :) in de Alpen wel eens op de col d'ornon aan t einde van een ronde in de volle zon, weinig water meer en dik 35 graden..