Gebruik van hartslagmeter tijdens lange rondes

door Rogier op 27 april om 10:20

Je hartslagmeter mee tijdens een lange tocht zoals bijvoorbeeld La Marmotte? Juist wel of juist absoluut niet? Voor beide antwoorden is veel te zeggen. Het rijden van een lange tocht en de soms bijbehorende stress kan je hartslag aardig in de war gooien. Toch heeft het gebruik van een hartslagmeter tijdens dit soort lange tochten zeker voordelen. Maar dan alleen als je gewend bent om met een hartslagmeter te trainen en te fietsen. De voors en tegens hier op een rijtje.

Waarom niet?
De belangrijkste reden om geen hartslagmeter te gebruiken is om op gevoel te rijden en niet in de war gebracht te worden door het cijfertje op het schermpje voor je. Geconcentreerd op je eigen gevoel rijden. En als je voor een goed resultaat gaat kan, bij een demarrage of een harde versnelling, je hartslagmeter je aardig angstig maken. Dus dan is het beter om op eigen gevoel te rijden. Zeker als je jezelf en de inspanning die je gaat leveren goed kent. Want het is natuurlijk wel van belang om je niet meteen op te blazen. Anders redt je die mooie tocht, of mooie tijd, helemaal niet. Maar renners met veel ervaring hebben die hartslagmeter dus zeker niet per se nodig.

Blaas jezelf niet op
Het gebruik van een hartslagmeter tijdens die ene droomtocht of mooie beklimming heeft aan de andere kant ook een aantal voordelen. Zo kun je, als je je eigen waardes kent, goed opletten of je je zelf niet aan het opblazen bent. Als je namelijk tijdens je eerste klim van de dag al continu op 90% van je maximale hartslag zat dan zul je dat op de laatste beklimmingen moeten bekopen. Als je in het eerste halfuur de 90% van je maximale hartslag regelmatig aantikt ben je veel te hard gegaan! Als je je hartslagmeter op deze controlerende manier gebruikt heb je meer kans om een tocht uit te rijden. Je kunt op deze manier ook vrij precies zo hard mogelijk een tocht kunnen rijden zonder jezelf op te blazen.

Argument om anderen te laten gaan
Veel wielrenners hebben moeite om andere wielrenners te laten gaat. En dus blijven ze te lang in een te snel groepje rijden. Dit ga je bekopen! Terwijl je soms het gevoel hebt dat je het best redt laat je je motortje continu te hard draaien. Als je dit, een te hoge hartslag, op je schermpje ziet, dan is het voor velen makkelijker om los te laten. Dat zal je uiteindelijke tijd ten goede komen. 

Info uit je hartslag
Als het tijdens een tocht steeds minder makkelijk lukt om je hartslag omhoog te krijgen, en deze duidelijk en progressief zakt dan is dat het teken dat het beste er wel af is, en je teveel energie en kracht hebt gebruikt in het begin van de tocht. Als je hartslag in een keer instort dan is dat waarschijnlijk een teken dat de man met de hamer is langsgeweest, dit kan te maken hebben met oververmoeidheid of een energietekort. Dit moment ga je herinneren...  Als daarentegen je hartslag constant blijft tijdens de inspanning dan weet je dat het goed gaat en je over hebt voor het eind van de dag....

Maar...
Maar door hitte, door uitdroging, door stress, het rijden in een grote groep kan ook je hartslag enorm beïnvloed worden. 10-20 slagen per minuut meer dan normaal bij een vergelijkbaar inspanning is helemaal niet raar. En ook kan het zijn dat gevoel heel wat anders zegt dan je hartslag. Je hartslag kan van dag tot dag verschillen. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om netjes op de 85% van je maximale hartslag te gaan fietsen maar je bent nogal gestrest voor die lange tocht dan kan het zomaar zijn dat je door braaf je hartslagmeter te volgen je echt te langzaam rijdt en misschien wel voor niets al je vrienden weg laat rijden. Ook als je je braaf houdt aan je inspanningstest die je aan het begin van het seizoen hebt gedaan ben je misschien wel onder je kunnen aan het rijden, want na 6 maanden harde training liggen al je waardes echt anders en zal het zogenaamde omslagpunt echt heel anders zijn!

Kortom
Er is geen eenduidig antwoord te geven of het verstandig is om een lange tocht waar je veel naar toe hebt gewerkt met een hartslagmeter te rijden. Bij trainingen heeft een hartslagmeter een absolute meerwaarde voor veel wielrenners. Tijdens lange tochten en cyclos is het een ander verhaal en moet je echt zelf beslissen. Als jij iemand bent die vaak te snel te hard fietst dan kan het heel gunstig zijn. Maar als je makkelijk op prettig op je eigen gevoel rijdt, laat dan je hartslagmeter maar thuis.

Rijden jullie graag met of zonder hartslagmeter tijdens lange tochten? En tijdens je training?


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Brecht op 07 januari 2017 om 11:36

Oplossing voor de schommelende hartslagen: powermeter!! hr is zeer goed om op te trainen maar als je vaak fietst en zeker bergop is een powermeter het beste wat je kan hebben. je kunt daarmee zeer gestructureerd trainen en je kunt zelf een klein testje afleggen zodat je steeds op jou niveau traint (die kleine test is niet volledig juist maar is wel een indicator) Als je een powermeter goed gebruikt (binnen de zones blijven) is het onmogelijk dat je jezelf nog opblaast... Het is het investeren waard als je regelmatig (min 3x per week) traint. Misschien een nieuw topic voor op de blog, iets over powermeters.

Hubert-Jan op 28 april 2016 om 07:57

Ik rijd altijd met HS meter en tevens ook cadans (ook leuk!). Ik doe dit meer ter controle als ik richting maximale hartslag ga en voor de data achteraf. Ik rijd hoofdzakelijk op gevoel; heeft wel als nadeel dat ik na een mooie tocht tevreden kan terugkijken, maar soms ook achteraf bedenk dat ik net iets harder die klim had kunnen pakken.... Kortom; leuk om te hebben en te gebruiken, maar rijd op gevoel....

Stefan op 27 april 2016 om 21:16

Ik ben 27 en mijn max hartslag is ongeveer 204. Als ik een ronde van 100 km rij is mijn gem harslag 170. Als het maar iets bergop gaat dat vliegt de hartslafg omhoog en zakt daarna net zo snel ongeveer 30 slagen in een minuut. Kan ik in zo'n ritjes uitgaan van mijn gem. hartslag ? Als het klimmetje wat langer duurt zakt de hartslag wel langzaam mee als ik wat meer in het ritme zit. Ik heb niet het idee dat ik te diep ben gegaan.Ik merk wel als ik zonder hartslagmeter ga fietsen dat het beter gaat als je geen piepjes hoort scheelt wel stress.

Herman op 27 april 2016 om 17:07

Met of zonder hartslagmeter, het doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat erom dat je durft langzamer te rijden dan je gevoel zegt. Dan hou je aan het eind lekker over. Maar dat is niet iedereen gegeven als je tijdens de Marmotte op de Glandon door heel veel mensen voorbij gestoken wordt. Onervaren renners gaan er achteraan en blazen zich op. Ervaren rijders die zich kunnen beheersen weten dat je die mensen later gewoon weer tegenkomt als je rustig doorrijdt.

Herman op 27 april 2016 om 13:34

Met of zonder hartslagmeter, het doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat erom dat je durft langzamer te rijden dan je gevoel zegt. Dan hou je aan het eind lekker over. Maar dat is niet iedereen gegeven als je tijdens de Marmotte op de Glandon door heel veel mensen voorbij gestoken wordt. Onervaren renners gaan er achteraan en blazen zich op. Ervaren rijders die zich kunnen beheersen weten dat je die mensen later gewoon weer tegenkomt als je rustig doorrijdt.

Patrick op 27 april 2016 om 12:58

Heb de hartslagmeter altijd bij. maar hij is er voornamelijk om bij een klim in de gaten te houden dat ik niet te diep ga. Het gevoel zegt heel veel maar bergop kan je gevoel nog zeggen goed te zijn maar ga je stiekem erg diep. Tevens is het fijn om na de tocht een en ander terug te kijken.

raymond op 27 april 2016 om 12:21

Volg je hart....niet de meter en vergeet niet te genieten!

Marti Valks op 27 april 2016 om 12:11

Ook al gebruik je de hartslagmeter niet tijdens de tocht, kan deze na afloop nuttige informatie geven over hoe je de tocht hebt ingedeeld.