De eerste keer de heuvels op of de bergen in, onze tips!

door Rogier op 18 april om 08:58

Eens is de eerste keer om op je fiets de bergen in te gaan. Veel Nederlanders zijn ras-echte polderstoempers en dan valt de weg omhoog vaak erg zwaar. Want omhoog fietsen is heel wat anders dan een rondje op het vlakke. Het mag anders zijn, het is allemaal ook niet zo heel heftig als je jezelf aan een paar basisregels houdt, zeker de eerste keer. Daarna kun je meer gas geven en het uiterste van jezelf vragen. Voor de eerste keer zal het meer verkennen zijn. Hier onze tips om je eerste rit in de bergen te overleven.

1. Doe rustig aan!
In de polder is het voor velen geen enkel probleem om meteen op je gemiddelde snelheid te gaan rijden. Je rijdt 32 km per uur van het begin tot het einde. in de bergen werkt dat toch even anders. Begin dus echt rustig en trap minder hard dan je eigenlijk zou willen. Het wordt vanzelf zwaar genoeg. Om in hartslagzones te spreken begin zeker niet hoger dan D1. Je zult merken dat als de weg eenmaal omhoog gaat je de bespaarde energie hard nodig hebt.

2. Schakel terug!
Durf terug te schakelen. De eerste keer is je cadans belangrijker dan je snelheid (die snelheid komt vanzelf, ook met een hogere cadans) dus nogmaals schakel kleiner en kleiner. Ideaal is een cadans van rond of boven de 80. Maar dat moet je wel kunnen en geleerd hebben. En de cadans is ook nog wel persoonlijk, echter veel plattelandklimmers rijden met een te zwaar verzet. Als jij thuis op het vlakke niet zo'n hoge cadans rijdt dan ga je dat in de bergen ook niet opeens rijden.

Als je cadans te laag is (onder de 60) dan is er voor de volgende keer trainingswerk (train op cadans) en/of onderhoudswerk (zet een andere cassette op je fiets) nodig. Laat die benen lekker ronddraaien. Als je met een te lage cadans een col oprijdt dan gebruik je meer spierkracht en minder je conditie (erg simpel gezegd) dat lukt een of twee heuvels maar daarna zullen je spieren leeg zijn. Met een hogere cadans kun je meer aan.

4. Neem genoeg eten mee
Omhoog fietsen kost ontzettend veel meer energie dan op het vlakke rondfietsen. Dus neem voldoende eten mee. Zorg voor calorierijk eten dat je goed weg kunt krijgen. Speciale sportgelletjes zijn ideaal. Net als (minstens één) een bidon met goede sportdrank. Neem sowieso twee volle bidons mee, vochtverlies veroorzaakt een enorm prestatieverlies dus zorg echt dat je genoeg drinkt! Begin ook op tijd met eten. Liever vaak kleine beetjes dan 1 keer op een dag een veel te zware lunch.

5. Let op je kleding
Als je op het vlakke alleen een regenjasje meeneemt als er wolken op buienradar staan, in de heuvels of bergen is het belangrijk dat je deze altijd mee hebt. Want de afdaling kan koud zijn en als je na een flinke inspanning erg moe bent zul je het ook eerder koud hebben. Dus neem genoeg kleding mee.

6. Wees niet te gretig
Wees de eerste keer in de bergen niet te gretig. Je zult zien, dat ondanks snelle afdalingen, je zelden de dezelfde gemiddeldes haalt als in Nederland. Dus kies voor je eerste rondje in de bergen of heuvels niet meteen een enorme lus uit. Dat hangt natuurlijk allemaal af van je eigen conditie en de kilometers die je gewend bent om op het vlakke te rijden. Maar als je afstand die je op het vlakke rijdt halveert heb je een goed uitgangspunt voor in de bergen. Gaat dat je makkelijk af? Dan kun je er altijd nog een lus aan knopen of de dag erna een langere rit plannen, zo niet dan ben je erg blij met deze keuze.

Hebben jullie nog extra tips voor wielrenners die voor de eerste keer in de heuvels of bergen gaan rijden?


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Frans op 04 augustus 2017 om 15:37

Paardekooper

Frans op 04 augustus 2017 om 15:37

Paardekooper

sophie op 22 april 2017 om 12:42

waar liggen die bergen

Laurens op 11 mei 2016 om 10:34

Zoals wellicht bekend bij de meesten, op YouTube zijn talloze zeer goede video's te vinden over reinigen van de fiets, recepten om energybars zelf te maken etc. etc. Vooral de jongens van GCN zijn fantastisch : https://m.youtube.com/channel/UCuTaETsuCOkJ0H_GAztWt0Q

Pantani op 29 april 2016 om 23:16

Let op de zadelhoogte. Bij te laag kun je de kracht niet goed leveren, en kun je zelfs last krijgen van de kniepijn. Rijd je eigen tempo, niet te hoog, maar ook niet te laag. Ik werd eens moe door met iemand te rijden die niet zo vlot was. Klinkt gek, maar wel waar. Klimmen is vaak behoorlijk afzien, wees mentaal sterk en blijf je doel voor ogen houden (de top). De beloning is des te groot. Als je denkt echt niet meer te kunnen, stop dan even een minuutje, en ga weer tegenaan, maar zorg dat je de top haalt! Daar wordt je mentaal en fysiek sterker van.

Rogier op 19 april 2016 om 09:25

@Harry Bij een goed afgestelde fiets kun je prima schakelen ook als de ketting onder spanning staat. Gelukkig wel!

De Kale Berg op 18 april 2016 om 23:49

Allemaal goeie tips! Mijn tips lees je op De Kale Berg: http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2/tips-voor-de-beklimming

Harry op 18 april 2016 om 21:55

*eigen tempo klimmen *goede tandwielen 34-30 *niet meer schakelen tijdens de beklimming ( met de ketting op spanning lukt het niet meer om terug te schakelen)

Martin op 18 april 2016 om 20:07

Laat in de maanden voordat je de bergen in trekt een keer wat chips of bier staan. En train wat meer. Dat maakt het grootste verschil tussen enorm afzien en met plezier een berg op fietsen.

Toonie Hommerson op 18 april 2016 om 19:18

En vooral blijven adem halen.

Ronny op 18 april 2016 om 18:54

Zorg ervoor dat je met een trippel of compact aan de klim begint.

De Kale Berg op 18 april 2016 om 18:33

Allemaal goeie tips! Mijn tips lees je op De Kale Berg: http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2/tips-voor-de-beklimming

Rico op 18 april 2016 om 18:00

Overschat jezelf niet, klimmen duurt altijd langer dan je denkt... neem de tijd om te genieten. Een klim is als een meditatie sessie/ gebed...mooi moment om eens met jezelf in gesprek te gaan.

Riny op 18 april 2016 om 17:59

Inderdaad rustig beginnen en je eigen tempo pakken. Niets van anderen aantrekken, als je ze bij probeert te houden, fiets je jezelf over de kop. De klim van tevoren en beetje analyseren is ook fijn: hoe lang is de klim?, zitten er steile stukken tussen? en waar liggen deze? enz. Dan kan je ook beter een inschatting maken van een klim. Ook goed eten en drinken van tevoren is zeer belangrijk en goede kleding aandoen, niet teveel en niet te weinig. Wel jasje meenemen voor de afdaling.

Rogier op 18 april 2016 om 17:40

@Mike een hele goede ;-)

raymond op 18 april 2016 om 14:07

eet en drink voordat je gaat beginnen ook goed. Ga daarna aankleden, fiets prepareren en dergelijke en dan het allerbelangrijkste.....genieten !

Mike op 18 april 2016 om 10:59

Rijd je eigen tempo de heuvel/berg op. Het heeft geen nut om bij mensen aan te haken die je inhalen, ze komen je tenslotte niet voor niks voorbij.