Neem echt eens rust!

door Rogier op 15 augustus om 15:34

Na een voorjaar vol met mooie tochten en lekkere weekenden weg met fietsvrienden heb ik al veel gefietst dit jaar. Ik verbrak PR na PR op Strava en pakte zelfs een paar kom's waar ik al lang op aan het jagen was. Ik was in vorm. Maar door een aantal prive-verplichtingen en Sandra die haar sleutelbeen brak kon ik opeens bijna twee weken amper fietsen. Maar wat bleek na deze verplichte rustperiode? Ik reed nog sneller. De rust had me goed gedaan. We zeggen het zo vaak, het is zo moeilijk, maar neem regelmatig goed rust.

Niets doen is geen training
Veel wielrenners vinden fietsen erg leuk, waarom zou je anders wielrennen? Dus je gaat graag op pad. Maar we rijden ook graag snel en zeker tijdens weekendjes Ardennen of in de Alpen wil je goed voor de dag komen. Dus het resultaat is ook belangrijk. Dus je traint, je traint en je traint. Daar is afgelopen jaren Strava ook nog bijgekomen, dan is het soms moeilijk om in de remmen te knijpen. En zelf helemaal niet te fietsen. Niet trainen is niet sterker worden denken we. Maar vaak vergeten we dat je spieren ook herstel nodig hebben en op moeten laden. 

Natuurlijk heeft niet trainen geen zin in opbouw periodes. Dus in het begin van het seizoen niet trainen heeft weinig zin. Maar overtrainen ook niet. Je moet het goede midden vinden. Het is niet zo dat je sterker wordt van niets doen. Maar na lange zware periodes met veel training en veel lange ritten een weekje, of twee, helemaal niet fietsen is echt helemaal niet zo erg. Het kan zelfs een goed effect hebben. 

Uitrusten
Als je moe bent, als je het idee hebt dat je meer moeite hebt tijdens bepaalde ritjes of klimmen is je reactie soms juist door meer te gaan trainen. Maar even een weekje helemaal niet te fietsen kan enorm veel goed doen. Hiervoor is het wel van belang dat je jezelf er prettig bij voelt. Je ergeren dat je niet op de fiets kan zitten heeft geen zin. Maar ook als je niet het idee hebt moe te zijn kan even een paar dagen de fiets laten staan erg goed werken. Gewoon even helemaal rusten. Gewoon niet fietsen!

Je conditie niet zomaar kwijt
Wees nier bang. Je bent je conditie echt niet zomaar kwijt. Als je een a twee weken niet fietst, daar zul je in de praktijk zeker geen verlies van hebben, en als je veel gefietst hebt zul je er eerder profijt van hebben. Je spieren hebben eindelijk tijd om eens helemaal op te laden. Grote kans dat je na die periode van (verplichte) rust al je records aan gruzelementen rijdt... 

 


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Alexander op 17 augustus 2015 om 16:25

Rogier, had je niet gewoon wind mee?