Vijf tips voor je allereerste col!

door Rogier op 22 juni om 13:12

Je hebt het fietsen ontdekt. Of je fietst al jarenlang lekker in Nederland. Maar dit jaar gaat de fiets mee naar de Alpen of de Provence. Je gaat de bergen in! Je eerste echte bergcol, of misschien wel een echte top als we het over de Ventoux hebben, staat gepland. Je gaat het geweldig vinden. En zwaar. Hier vijf tips om je eerste col te overleven.

1. Er is altijd en tandje kleiner
Laten we beginnen met het verzet. Al rij je in Nederland dan rij je waarschijnlijk op een 'dubbel' met een poldercassette achterop. Lekker stoempen. Maar in de bergen wil je echt een licht verzet. Een compact op de voorzijde. Dus geen klein blad met 39 of 42 tandjes. Maar eentje met 34. En achterop een cassette met een zo groot mogelijk blad. Tegenwoordig is 28 echt niet raar, en bijna iedereen heeft veel aan een 32. Klimmen doe je namelijk op souplesse met een hoge cadans. Dus zwaar trappen heeft geen zin. Zorg er dus voor dat je zo licht mogelijk kunt trappen. Zelfs prof rijden in steile-bergetappes tegenwoordig met compact. Een paar kransjes op je racefiets vervangen kost niet veel en elke fietsenzaak doet dit met plezier. Als je toch in de fietsenzaak bent laat je fiets (en remmen) even nakijken, zodat je veilig de bergen in kan!

2. Begin niet direct aan de voet van de klim
Elk jaar zie ik het weer: auto's die letterlijk aan de voet van een klim worden uitgepakt. Dus je draait twee keer je trappers om en je begint te klimmen. Dit is niet slim. Een goede warming up is belangrijk. Als je meteen begint te klimmen is het meteen zeer zwaar werken, en dat is heftig voor je benen. Dus parkeer je auto minimaal zo'n tien kilometer voor de start van de klim en trap de benen lekker los voordat je aan de klim begint!

3. Begin rustig aan
Dit is een vaak terug komende tip. Maar dat is ook niet zonder reden want het is zeer belangrijk om rustig aan te beginnen. Dat is in de bergen soms lastiger dan je zou denken. Want die eerste paar honderd meter van een col voelt zelden heel zwaar. Maar 10 of 20 kilometer klimmen is nogal wat. Je moet dus een ritme vinden dat je erg lang vol kunt houden. Dat is vaak vele malen langzamer dan je zou denken. Al merk je in de laatste kilometers dat je nog over hebt kun je altijd nog versnellen. Begin dus rustig aan en schakel meteen lichter en lichter. Je eerste col zal nooit je snelste beklimming worden. Trouwens ervaren fietsers gaan regelmatig de mist in en beginnen te snel. Zelf in het profpeloton gaan ze wel eens over 'hun theewater'. Rustig aan, rustig aan...

4. Let op het weer
Bergwegen zijn steil genoeg. Dus zorg ervoor dat het weer de beklimming niet nog moeilijker maakt. Hitte maakt klimmen in de bergen ondragelijk. Kou is lastig en levensgevaarlijk in de afdaling. Wat te denken van die beroemde 'wind-tegen' op de Ventoux. Als je voor je eerste bergcol gaat, zoek dan de mooiste dag weer van je vakantie uit. Vertrek als het warm gaat worden lekker vroeg. Is het koud zorg dan voor wat extra kleding en vertrek dan op een warmer moment. Regen, hagel en sneeuw maken en beklimming hels, dus vermijd die dagen om je eerste bergcol op te fietsen. Midden in de zomer om 7:00 vertrekken is niet onhandig. Liever koel op de klim en warm tijdens de afdaling dan dat je van de weg afkookt. Weten jullie trouwens waar het het warmst is op een zomerdag? Zo'n anderhalve meter boven het asfalt. Precies waar je lichaam zich bevind op de racefiets.

5. Zorg voor eten en drinken
De droge en ijle berglucht zorgt ervoor dat je nog sneller je vocht kwijt raakt dan in Nederland. Zorg dus voor voldoende vocht. Vergeet die kleine stoere bidonnetjes. Zet lekkere 750 ml bidons op je fiets. En drink, drink en drink. Kleine hoeveelheden per keer maar vaak. Een liter per uur is het doel. Op veel lange beklimmingen in de Alpen vind je fonteintjes en kraantjes met drinkwater. Maak daar gebruik van. Vochtverlies zorgt voor een enorm prestatie verlies. Zorg ook voor eten, eet genoeg. Ook als het warm is. Als je eenmaal geen trek meer hebt dan ben je waarschijnlijk te hard je reserves aan het gebruiken. Het drinken van sportdrank is en goede manier om snel extra calorieën en mineralen binnen te krijgen.

Probeer verder te genieten van de bergen. Het uitzicht en de inspanning. Deze eerste col gaat zeker niet je laatste zijn. Want als je eenmaal het klimvirus te pakken hebt. Dan wil je alleen nog maar bergop fietsen... Veel plezier


Reacties

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Pascal op 24 juli 2016 om 14:55

Kriga waterzak op je rug. 3.5 liter met een "tepel" om aan te zuigen. Perfect. Reseverbandje erin en een stuk notenchocola 70%. Ben je klaar. In de zomer mountainbiken en mooie trailtjes in de bergen fietsen. Beetje fietstechniek leren ipv stompen op een veels te warm stuk asfalt. Uitzicht is ook veel mooier. Dwars door de bossen heen. Uitdagende wortelpaatjes klimmen en afdalen. Geen autoś of stinkdiesels, geen heet asfalt!

Arno op 12 mei 2015 om 12:33

HET IS EEN MOOIE BELEVING EN EENMAAL EEN BERGGEIT DAN WIL JE NIET ANDERS MEER

Raymond op 11 mei 2015 om 19:49

De laatste tip is de beste en af en toe stoppen om een foto te maken natuurlijk