Zo pak je een KOM op Strava

Strava is hot, veel wielrenners en andere sporters gebruiken deze applicatie. Wie het snelste in een bepaald segment is die wordt de King of Queen of the Mountain, of het nu vlak of steil is dat maakt Strava voor het gemak niets uit. Natuurlijk proberen veel mensen om deze snelste tijden te pakken. OM een echte King of Queen of the Mountain te worden moet je op veel segmenten van erg goede huizen komen, als dat onmogelijk blijft kun je altijd nog een poging wagen de snelste te zijn van al je vrienden op een bepaald segment. Met deze vijf tips moet dat lukken!

Door slim te fietsen maak je meer kans op het winnen van een KOM
Door slim te fietsen maak je meer kans op het winnen van een KOM

Weet waar je segment loopt

Als je echt voor de winst wilt gaan moet je honderd procent presteren in het segment wat je wilt winnen. Het heeft geen zin om te vroeg te knallen of te lang door te trekken. Het is dus heel belangrijk dat je precies weet waar je segment loopt. Zo kun je precies zien waar je goed opgewarmd en op volle snelheid aan moet komen. Een meter te laat starten kost je 'dure' seconden, maar te snel te hard knallen is ook niet handig. Kortom kijk goed waar de segmenten beginnen om zo goed en effectief mogelijk voor de dag te komen. Zorg dat je goed opgewarmd maar niet moe aan de start van je segment komt. Het checken van je segment op google-maps is absoluut aan te raden. Steeds meer fiets-gpsen geven 'live' aan waar een segment loopt.

Doseer je pogingen

Als je echt een bepaald segment heel graag wilt hebben dan is het fantastisch om dat als doel te stellen en te proberen om dit segment zo hard mogelijk te fietsen. Pas wel op dat je niet alleen maar pogingen doet. Als je namelijk alles op alles zet vraag je heel veel van jezelf en we weten allemaal dat elke training keihard knallen geen enkele zin heeft. Een echte poging per twee weken is echt het maximale en misschien nog zelfs wel veel.

Let op het weer en het goede moment

Wind tegen bergop, dan heeft een aanval op een KOM weinig zin. Let op het weer. Koud en guur of juist bloedheet zijn ook geen slimme momenten om een KOM aan diggelen te rijden. Net als 's ochtends vroeg zonder eerst goed warm gereden te zijn. Let dus op wanneer je je record gaat proberen te verbreken. Wind mee helpt zeker, en veel beklimmingen zijn dan ook geKOMt met een steuntje in de rug van de wind

Rij niet alleen

Zeker in Nederland met veel weinig steile segmenten is het rijden in een groep ideaal om een KOM te pakken. Met zijn tweeën ben je sterker dan in je eentje. In het wiel van je vrienden rijden om daarna weg te springen is een leuke manier om samen KOMs te pakken. Natuurlijk moet je deze dan wel eerlijk verdelen.

5. Blijf ver van wedstrijdroutes

Wil je niet alleen je eigen records rijden, of je vrienden aftroeven? Maar ook echte KOMs rijden? Blijf dan ver weg van Tour de Frances parcoursen en andere routes van professionele wielrenners. Want heel wat profs rijden ook met Strava en het zal maar weinig fietsers lukken om Laurens ten Dam op de Ventoux eraf te rijden. Dus als je echt per se een KOM wilt: rij dan in onbekende streken. Of nog beter maak een segment op de oprit voor je huis, dan weet je zeker dat je die KOM pakt.

Rogier

Reageren

Reacties (3)

Random
Robbert caspers
7 j

Haha, ik heb op de grebbeberg toch een betere tijd staan dan laurens ten dam!!!

Random
bart
5 j

Dan mag Strava eindelijk eens werk beginnen maken om valse renners/resultaten te rapporteren. Ik vond een renner die 65 km/u omhoog kan... (grote kans dat het met een auto was). Sterker nog: deze renner heeft een gemiddelde van 280 km per rit maar zijn langste rit ooit is maar 75 km...

Random
Johan
4 j

Haha Bert, dan was ik 2

Mijn ervaring toevoegen

Als je wilt reageren, maak dan een account aan. Het duurt maar 1 minuut en het is helemaal gratis.

Registreren

Heb je al een account?