Hoogteprofiel beklimming Torri di Fraele

Rond het Italiaanse Bormio is het zoeken naar de niet al te lange of 'te' moeilijke beklimmingen. De Italiaanse Alpen zijn steil dat moge duidelijk zijn, maar even 'rustig' infietsen of uitfietsen is soms wel zo lekker. Voor dit werk is de Passo Torri di Fraele een echte aanrader. Eigenlijk niet eens zo heel makkelijk, maar een van de eenvoudigere beklimmingen in het gebied. En nog belangrijker qua schoonheid kan deze beklimming zeker meten met de Stelvio en heel veel andere beroemde cols, en dan is het richting die Torri di Fraele ook nog eens eens heel rustig. Alles om echt een fantastische fietstocht te zijn, alleen de wat slechtere weg met veel stenen op het wegdek haalt ietsjes glans van deze beklimming, maar daar heb je alleen last van tijdens de afdaling.

Vanuit Bormio volg je de weg richting Turri Plano, in dit dorp sla je naar rechts af een klein en vrij steil weggetje in, waar de bordje 'Torri di Freale' aangeven. Na een paar honderd meter sla je weer af en zit je op de weg naar de oude torens. Eerst maak je een paar lange halen, waar het stiekem best steil is, om daarna, na een korte 'pauze' door een soort weiland, recht door een rotswand omhoog te fietsen. Fantastisch mooi, de ene haarspeldbocht na de andere, en gemiddeld nooit steiler dan 10 % voor de Italiaanse Alpen rustig peddelen dus.

Het uitzicht op de haarspeldbochten is op zijn minst indrukwekkend te noemen en doet eerlijk gezegd niet onder voor de beroemde haarspeldbocht-tochten zoals de Stelvio en de Torri di Fraele laat de Alpe d'Huez verbleken. De aankomst bovenop na twee korte maar donkere tunneltjes is erg mooi. Twee ruïnes van kasteeltorens bewaken de col. Als je iets doorfietst over een slechte (niet geasfalteerde) weg dan kom je bij een mooi meer uit.



28 accommdaties in de buurt


Ranglijst

#12 van 14 rondom Lombardije

#22 van 24 in Italiaanse Alpen

#22 van 25 in Italië

#145 van 935 in de gehele ranglijst



Reacties

Wat vind jij van de Torri di Fraele? Laat hieronder je ervaring of tips achter.

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Jurgen op 14 December 2016 om 11:39

Absolute TOPPER! De mooiste beklimming in de regio. Geen verkeer, wegdek is goed, wel wat losliggend grind. De dag erna fietsten we de Stelvio van twee kanten op..., samen met ongeveer 12.000 motoren, 6000 auto's en 3000 campers ;-(

Caestecker Kevin op 09 September 2016 om 17:18

Over Torre di Fraele kan ik kort zijn. Het is een ABSOLUTE aanrader !!!! Eens boven kan je mooie foto's nemen aan de restanten van 2 torens. TIP fiets nog even verder voorbij de top, de weg is er onverhard maar ongeveer 1 kilometer verderop kom je aan een meer en nog iets verderop aan een tweede meer dan iets lager ligt. Je kan daar zelfs over de stuwdam fietsen. Adembenemend mooi. Torre di Fraele, minder bekend maar mijn inziens zoveel mooier en rustiger dan de Stelvio.

Jan-Willem M op 29 August 2016 om 21:16

Mooie klim over 'ok' wegdek. Zeker op het einde is het een prachtig gezicht, met alle haarspeldbochten. Gevoelsmatig was de klim veel gelijkmatiger dan het profiel suggereert. De 11% bovenin lijkt niet te kloppen, de 2% evenmin. Onderweg is een poortje waar automobilisten 6 euro moeten betalen om door te mogen rijden, maar fietsers mogen gratis naar boven. Verder fietsen richting de meren van Cancano levert mooie plaatjes op, maar ik had liever een mtb gehad voor de onverharde weg.

Patrick op 15 August 2014 om 20:14

Vorig jaar in september waren we in Bormio. We 'deden' de Torri di Fraele, de Stelvio en Gavia en de Foscagno maar de Torri di Fraele vond ik toch de mooiste. Absolute aanrader!

Dominique op 11 July 2014 om 18:33

Prachtige klim. Op een gegeven moment zie je de torentjes en de slingerende weg ernaartoe. Je weet waar je heen gaat. De weg is goed te noemen, geen gaten en hier en daar wat steentjes maar dat is geen probleem

marc dewilde op 19 June 2014 om 19:00

Het is inderdaad een prachtige onbekende klim. Heb deze opgereden 17juni'14 en de weg is ondertussen al wel bijgewerkt en vormt helemaal geen probleem meer.