Hoogteprofiel beklimming Col de Foscagno

Italië is het terrein van de dansende klimmers. Licht op de fiets zitten en wegspringen. Elke gram is op de wegen boven de 10 % teveel. Het is niet voor niets dat de sterkste klimmers in de Giro vaak maar half het gewicht zijn als wat wij, Nederlanders en Belgen, mee de berg op moeten sjouwen. Voor het ouderwetse stoempwerk zijn de beklimmingen of te lang, of gewoon heel veel te steil. Daar is de Col de Foscagno een aangename uitzondering op. Deze klim is weinig steil (nou ja) en goed op kracht op te rijden. Eindelijk een col waar die 'tegen de wind' training in de lage landen zijn vruchten afwerpt.

Terwijl je Bormio uitrijdt (volg borden Livigno) en de vele wielrenners en motorrijders die richting de Stelvio vertrekken achter je laat rijd je eerst voor zo'n 10 kilometer vrij vlak terrein, hier is de wind je grootste vijand. Maar hierna gaat het gemoedelijk omhoog.Maar een klein stukje tikt deze klim de 10 procent aan, maar verder zijn de gemiddeldes  veel vriendelijker. Heerlijk klimmen op snelheid. Niet vaak in dit deel van Italië.

Mocht je aan de andere kant van de col willen afdalen zorg dan wel dat je je paspoort meehebt, de col is ook de Zwitserse grenspost, een grenspost waar niet mee te spotten is. Maar als 'heen en weer' is deze klim zeker aan te raden, want de afdaling is fantastisch. Goed overzichtelijke bochten, goed wegdek, een brede weg. Op volle snelheid naar beneden dus, net als de klim, maar dan net even ietsjes sneller....



22 accommdaties in de buurt


Ranglijst

#8 van 14 rondom Lombardije

#18 van 24 in Italiaanse Alpen

#18 van 25 in Italië

#108 van 935 in de gehele ranglijst



Reacties

Wat vind jij van de Col de Foscagno? Laat hieronder je ervaring of tips achter.

Controle of je geen robot bent: Hoeveel wielen heeft een racefiets?
Jan-Willem M op 29 augustus 2016 om 21:03

Mooie, gelijkmatige pas. Toen ik er reed was het erg druk met autoverkeer. Als je de pas afdaalt, kom je vrijwel zeker achter traag dalende toeristen te zitten. Als je na de top doorrijdt naar Livigno volgt eerst een afdaling van 200hm met zeer goed asfalt op rechte, overzichtelijke wegen. Heerlijk om je fiets te laten lopen. Daarna is het weer 200hm klimmen naar de Passo d'Eira, waarna je na een afdaling in Livigno aankomt. Vanuit Livigno ben ik nog linksaf richting Zwitserland gegaan (Forcolapas). Hier laat je de vele toeristen achter je en rijd je in een prachtig berglandschap.

Pim op 11 augustus 2016 om 12:31

Gisteren beklommen, maar één correctie: dit is niet de grens met Zwitserland. Livigno heeft een belastingvrije status binnen Italië en daarom heeft de Italiaanse douane een post op deze col.

Luuk op 19 februari 2016 om 23:41

En hoe lang is de afdaling naar Zwitserland, als in, hoe lang moet er geklommen worden op terugweg naar Bormio:)

Rudy de vette op 26 juli 2015 om 16:35

Inderdaad een mooie pas. Maar het wegdek wordt pas nu aangepakt en er zitten nog hele slechte stukken bij. Dus met een oog genieten en met het andere goed oppassen